Kleurrijke identiteit voor hogeschool

Omschrijving

"Met eigen smoel in de voorhoede nemen we studenten en kunstorganisaties mee in ons verhaal." Dat was de missie voor de nieuwe website voor Academie Minerva, de kunstacademie van Hanzehogeschool Groningen. Door terug te gaan naar de essentie, kwamen we tot een website die klopt qua inhoud, vorm én gevoel.

Doel

Academie Minerva wilde een nieuwe website die makkelijk te managen was. Eén met focus en visie, die duidelijk laat zien waar de academie voor staat, welke projecten ze hebben en wat de rol van studenten of kunstorganisaties zou kunnen zijn. Deze opdracht lijkt recht voor z’n raap, maar dat bleek het niet te zijn. Al gauw kwamen we samen tot de conclusie dat er een aantal onderliggende doelstellingen waren.

Allereerst was er een duidelijk spanningsveld tussen de corporate identity van Hanzehogeschool en de eigen identiteit van Academie Minerva. Als kunstacademie wil je een eigen stem hebben en onderscheidend zijn. Je wilt een Samurai zwaard, geen lullig Zwitsers zakmesje. Maar dat mag natuurlijk niet ten koste gaan van het imago van de overkoepelende organisatie.

Ten tweede moest de merkidentiteit aangescherpt worden. Wat zijn we en wat zijn we niet? Wat doen we en wat doen we niet? Ogenschijnlijk tegenstrijdige kenmerken (brutaal versus kwalitatief) moesten worden verenigd tot een eenduidige, krachtige identiteit. Waar zowel studenten, kunstorganisaties als de academie zich in kon vinden.

Tot slot moest de nieuwe website mee kunnen bewegen met een veranderende wereld. Een wereld waarin je voortdurend moet kunnen luisteren, aanpassen, archiveren en aggregeren. Waar de huidige website chaotisch en onoverzichtelijk was, moest er nu een verhalende website komen met een hernieuwde rol voor content.

Met deze randvoorwaarden in ons achterhoofd, kregen we de opdracht om de website volledig te rebranden. Oftewel, Academie Minerva volledig in stijl van de daken laten schreeuwen ‘wie wij zijn’.

Resultaat

Met deze samenwerking heeft theFactor.e laten zien dat ontwerpen geen op zichzelf staande opdracht is. Kleuren, vormen en stijlen waren slechts een onderdeel van het uiteindelijke resultaat: een verhalende website waarop je intuïtief door de pagina's scrolt. Het échte succes werd vooral bepaald door het proces en concept.

Samen terug tot de kern
De wens voor een nieuw ontwerp bleek een veel diepere laag te hebben. Het verlangen om terug te gaan naar de kern: wie is Academie Minerva nou écht? Welk verhaal wil je vertellen, wie wil je aanspreken? In een pittige design sprint hebben we de organisatie langzaam afgepeld. De ‘hoe’ - het daadwerkelijke design - kwam later pas.

Storytelling concept
Algauw bleek dat studenten als het ware thuiskomen bij Minerva. Storytelling bleek de ultieme manier om studenten mee te nemen in dat gevoel. Daarom bestaat de website uit 7 verhaallijnen (kunstrichtingen), waarbij elk verhaal een vaste layout volgt. Je begint in de omgeving (kunstrichting), en navigeert geleidelijk naar de hoofdrolspeler (student), sidekicks (leraren), avonturen (gecureerd werk) en einde (meedoen? Verder kijken?). En dat alles op een natuurlijke manier, zodat je het gevoel hebt dat je echt wordt meegenomen in het verhaal.

Corporate vs. eigen identiteit
Het spanningsveld tussen eigen versus corporate identiteit hebben we opgelost door functionele corporate informatie af te scheiden van de kunstwereld van Minerva, zonder de verbinding te verliezen. Door simpelweg de corporate website te i-framen kan men op een natuurlijke manier uitstapjes maken tussen beide websites. De bijbehorende animaties geven een gevoel van verbondenheid in deze gescheiden wereld.

theFactor.e

Groningen
theFactor.e
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe