Knab bedankt show

Omschrijving

Hoe bedank je ruim 250.000 klanten op een originele én persoonlijke manier? Samen met Knab collega’s zetten we jaarlijks onze klanten in het zonnetje. Dit jaar maakten we daar iets héél bijzonders van, met een gepersonaliseerde bedankvideo én je eigen persoonlijke billboard ergens in Nederland.

Doel

Deze campagne is onderdeel van het klantwaarderingsprogramma van Knab, dat als doel heeft loyaliteit te verhogen en lifetime te verlengen. Knab is dé online bank met menselijke service. Daarom creëerden we een uniek persoonlijk bedankje, waarin het digitale van een online bank én het menselijke van de fijnste service samenkomen. Met onze eigen medewerkers en de positieve boodschap: wij zijn blij met jou! Dit alles met één doel: de klant positief stemmen, gemeten aan positieve feedback (target: 500 positieve reacties) en NPS (target: +5 punten) als proxy voor loyaliteit en lifetime.

De ingrediënten zijn simpel, maar doeltreffend: een e-mail en een landingspagina met gepersonaliseerde video vormen de basis. Uniek is dat de kijker in veel scènes zelf een rol speelt: cheerleaders juichen speciaal voor jou, jouw bankpas wordt geschilderd én de CEO tovert een speelkaart met jouw naam erop uit haar broekzak. Om klanten dit digitale hoogstandje te laten beleven, is het doel ze bij deze video te brengen (target: 50.000 click-to-opens) en te laten kijken (target: 50% uitkijkratio).

De video bouwt op naar de onthulling van een idee dat zo krankzinnig is, dat we het niet konden laten dit écht te doen: iedere klant persoonlijk bedanken met zijn eigen billboard. De unieke combinatie van programmatic digital outdoor en de techniek van HTML5 maakte het mogelijk om voor iedere klant een eigen billboard te plaatsen in zijn of haar buurt. Onze inschatting was dat zo’n 8.500 klanten zich zouden aanmelden (opt-ins), voor de deadline van 31 december 2019.

Resultaat

De campagne is uitgestuurd naar ruim 250.000 klanten van Knab (10% meer dan vorig jaar). Via de e-mail (154.000 keer geopend) is 70.000 keer doorgeklikt naar de persoonlijke landingspagina (4 keer vaker dan vorig jaar en een relatieve stijging in click-to-opens van 360%). Daar bekeken 24.000 klanten hun video tot minimaal 90%. Het uitkijkratio is met 74% erg hoog. Opvallend is ook de gemiddelde tijd die gebruikers spenderen op de campagnepagina: gemiddeld bijna 6,5 minuut voor een video van ‘slechts’ 100 seconden.

Onder de video werd ruim 11.000 keer een aanmelding gedaan voor een persoonlijk billboard. Dit was 30% meer dan onze eigen inschatting, maar lag binnen de bandbreedte van de business case. Deze aanmeldingen zijn, op basis van de postcode-4 van de klant, verdeeld over 14 steden. Door programmatic én dynamisch in te kopen konden we precies teruggeven waar én wanneer een billboard te zien zou zijn. Met de hashtag #ikwordbedankt konden fanatiekelingen een selfie delen, waar op grote schaal opvolging aan werd gegeven. Leuke reacties stuurdem we een paar speciale Knab sokken – dit alles vond namelijk plaats in een nogal koud januariweekend.

De campagne is niet onopgemerkt gebleven. Ook in vakmedia is er aandacht aan besteed, bijvoorbeeld op Adformatie, Marketingtribune, Fonk, Emerce en Aboutmedia. Daarmee heeft de campagne niet alleen gezorgd voor een positief sentiment onder onze klanten (bijna 1.500 kwalitatieve en overwegend positieve reacties en een NPS die 10 punten hoger lag dan de maand daarvoor), maar ook bij onze medewerkers én de rest van Nederland.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Concept: Lijm Amsterdam & Knab, Personalisatie: StoryTEQ, Digital out-of-home: Mobpro, Videoproductie: Aanstekelijk.

Overige informatie

Het is niet de eerste keer dat Knab klanten bedankt met een persoonlijke attentie. Deze traditie ontstond in 2014, toen we ruim 80.000 handgeschreven kaartjes stuurden. Daarna kreeg de campagne een digitaal tintje, mede als gevolg van de aanhoudende groei van Knab.

Sinds 2016 werken we samen met reclamebureau Lijm Amsterdam. Lars Reimink, creatief directeur: “Het is elk jaar een uitdaging om vorige edities te overtreffen. Dit jaar moest het niet alleen leuk zijn, maar ook echt bewijs leveren voor de klantliefde van Knab”. Mede daarom is de scope van de campagne dit jaar uitgebreid. Age Huitema, marketeer bij Knab: “we wilden echt van de daken schreeuwen hoe blij we met onze klanten zijn. En ja, dat hebben we héél letterlijk genomen”.
Daartoe is een samenwerking aangegaan met MobPro, een partij gespecialiseerd in onder andere digitale, programmatic outdoor reclame. Maartje Luns, campagnemanager bij MobPro: “Dit was een leuke puzzel, ieder scherm heeft een andere resolutie en ‘loop’-lengte, en we wilden iemand niet om vier uur ‘s nachts naar een scherm sturen. Een duidelijke planning was cruciaal zodat klanten precies wisten waar en hoe laat hun billboard zichtbaar zou zijn”.

De campagne heeft niet alleen effect op het sentiment onder klanten. Anne Ruth Groen, manager merk & communicatie bij Knab: “Voor de medewerkers van Knab is dit de ultieme manier om te laten zien hoe blij wij zijn met onze klanten. Hoe te gek is het dat we een massamediaal kanaal inzetten om onze klanten persoonlijk te bedanken?”

Lijm Amsterdam

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe