Koninklijke Nederlandse Munt: Kop of Munt

Omschrijving

De Koninklijke Nederlandse Munt (KNM) is als munthuis verantwoordelijk voor het slaan van circulatiegeld voor Nederland en veel landen wereldwijd. Ook bedient de KNM, in een steeds ouder en kleiner wordende doelgroep, de verzamelaarsmarkt voor munten. Uitdaging voor de KNM is het realiseren van groei in een krimpende afzetmarkt.

Doel

De KNM is marktleider binnen de verzamelaarsmarkt op het gebied van munten. Munten verzamelen is een, zo wordt vaak gedacht, “stoffige en ouderwetse bezigheid”. De doelgroep en daarmee de afzetmarkt krimpt, omdat oudere muntverzamelaars komen te overlijden of aankoop niet meer kunnen bekostigen en vanwege desinteresse van de jongere generaties.

Het primaire doel voor de KNM is dan ook het activeren van een nieuwe doelgroep ten einde een nieuwe afzetmarkt te creëren binnen de B2C markt van verzamelaars. Hierbij is het digitaliseren van de doelgroep een secundair doel. De te activeren doelgroep is digital first en weet eenvoudig te converteren via het e-commerceplatform www.knm.nl. Doelstelling in het kort: activatie van een nieuwe doelgroep verzamelaars middels digitale innovatie.

Naast het activeren van een nieuwe doelgroep is het bereiken van deze en de huidige doelgroep via new gen marketing kanalen een vereiste. De nieuwe generatie verzamelaars bevindt zich een groot deel van de tijd ‘online’; op social media en internet. Voor de KNM zijn Instagram, Facebook en de zoekmachine van Google hierin belangrijke kanalen.

Resultaat

In samenwerking met MediaMonks en Unbranded heeft de KNM de Flip a Coin Machine bedacht. Een zowel fysieke machine als web-app (www.knm.nl/kopofmunt) die hulp biedt bij alledaagse dilemma’s door het flippen van een munt. Gebruikers kunnen de uitkomst delen via social en berichtapplicaties.

Gebruikers geven na het tossen van de munt aan de nieuwsbrief te willen ontvangen met als incentive een winactie. Een verrijking van de database. Zeker omdat de nieuwsbrief één van de belangrijkste conversiekanalen (CR +10%) is voor de KNM.
De campagne werd op Schiphol gelanceerd, maandelijks passeren hier 6 miljoen reizigers. Zij konden hun reisdilemma’s op de fysieke machine invoeren, Nicolette Kluijver gaf hiervoor het startsein. Er werden in totaal ruim 4K fysieke ‘flips’ uitgevoerd. De activatiecampagne stond later in het teken van sport met influencers Erben Wennemars en Elodie Kuijpers.

Het resultaat: totaal zijn er meer dan 250.000 dilemma’s ingevoerd en opgelost. Meerdere nummer één posities in de zoekmachine van Google hebben hieraan bijgedragen, verkeer vanuit zoektermen zoals ‘kop of munt’ laat een enorme growth zien met 339% in de laatste maand van 2019 t.o.v. februari 2019. De bekendheid van de machine neemt steeds grotere vormen aan gezien de groei van tien punten op de CTR%. Flip a Coin levert de KNM maandelijks een bron van 3.3% aan nieuw verkeer. Het activeren van een nieuwe doelgroep is daarmee geslaagd! De KNM weet in een dalende markt van verzamelaars een online groei in omzet van +12% te realiseren in 2019.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Bij de tot standkoming van de web-app, fysieke kop of munt machine en campagnes zijn MediaMonks en unbranded nauw betrokken geweest.

Overige informatie

Bij het bedenken van de Flip a Coin Machine is het voor de KNM belangrijk geweest om iets toe te voegen voor de gebruiker. Inmiddels maken gebruikers dagelijks gebruik van de applicatie. Kop of munt is een wereldwijd fenomeen van Japan tot de VS. Om die reden is het aanbieden van een digitale variant, in een wereld waarin digitaal betalen toeneemt, een toevoeging van de KNM aan de gebruiker.

De ingevoerde dilemma’s lopen sterk uiteen. Zo zijn er alledaagse vragen als ‘Wat eten we vandaag?’ maar ook minder gebruikelijke als ‘Vraag ik haar ten huwelijk?’. Het laatste dilemma is wel heel bijzonder, de gebruiker heeft daadwerkelijk zijn vriendin ten huwelijk gevraagd, zij zei “JA!”. Zo heeft de Flip a Coin Machine zelfs bijgedragen aan huwelijksgeluk.

Zowel fysiek als digitaal wordt de machine steeds voorzien van software updates en nieuwe, voor de KNM relevante, thema’s. Zo stond de machine in 2019 in het teken van ‘100 Jaar Luchtvaart’ en sporticoon ‘Jaap Eden’. Het wisselen in thema’s betekent dat er via new gen marketing kanalen steeds weer nieuwe activatie doelgroepen aangesproken worden.

Bij de lancering van de Flip a Coin Machine op Schiphol, waar de machine in de vertrekhal voor passagiers stond, werd de narrowcasting van Schiphol gebruikt om de machine onder de aandacht te brengen van de reizigers. Dit leverde in totaal meer dan 4K fysieke coin flips op.

+ Voeg case toe