Less is more: Doelgericht partnership management met direct

Omschrijving

Binnen de energiesector wordt in het affiliatekanaal gestrooid met cadeaus en hoge cashbacks. Energiedirect.nl wil onderscheidend blijven door hier niet in mee te gaan en tegelijkertijd in sales te groeien. Dit realiseren we met een nieuwe affiliatemarketingstrategie gebaseerd op samenwerking met één affiliatenetwerk (Daisycon) en intensieve relatie met de key-affiliates.

Doel

Om meer kwalitatief volume te creëren (+10% YoY affiliate sales target) hebben energiedirect.nl, Searchresult en Daisycon de koppen bij elkaar gestoken. Daaruit bleek dat de boodschap van energiedirect.nl ondergesneeuwd raakt door de hoge kortingen en cadeaus van concurrenten in het affiliate kanaal. De doelen die hieruit voortkwamen zijn een duidelijke communicatie van boodschap en strategie voor affiliates. En inzichtelijke performance data vanuit één punt. Dit alles op een manier dat het affiliate kanaal geen andere online kanalen kannibaliseert.
Hiervoor is sterkere focus noodzakelijk. Onder het motto ‘less is more’ hebben we daarom gekozen om begin 2018 het affiliateprogramma op te schonen. We namen afscheid van publishers die niet (meer) actief waren, een hoog afkeurpercentage hadden en/of nauwelijks converteerden of weinig toewijding toonden. In plaats daarvan zijn we gaan samenwerken met een selecte groep publishers uit het netwerk van Daisycon. Daisycon biedt de mogelijkheid aan om dit een succes te maken door hun flexibiliteit in account management en ervaring in de energie sector. Met de overgebleven affiliates is vervolgens de dialoog aangegaan om de samenwerking hechter te maken, innovatieve projecten te starten en te zoeken naar een win-winsituatie voor zowel de affiliates als energiedirect.nl. Dit heeft geleid tot o.a. tijdige briefings bij campagnes, uniek en op maat gemaakt promotiemateriaal en unieke landingspagina’s en/of proposities.

Ook hebben we het programma van energiedirect.nl ‘dedicated’ gemaakt, wat inhoudt dat affiliates alleen nog worden toegelaten wanneer zij kunnen onderbouwen hoe zij van toegevoegde waarde zijn voor energiedirect.nl.

Resultaat

In 2018 is het aantal netto affiliate sales (t.o.v. 2017) toegenomen met 51,5%. Dit is een overperformance ten opzichte van de originele +10% groei target die stond gesteld. Dit terwijl het programma in 2018 startte met 333 actieve affiliates en in 2018 is geëindigd met 91 actieve affiliates, een (positieve) daling van 72,6%. Het affiliatekanaal heeft hierdoor een nieuwe en bewezen belangrijke rol gespeeld binnen de online marketing mix van energiedirect.nl. Ook wordt het belang van het affiliatekanaal binnen de organisatie beter geborgd omdat het hoger op de interne agenda staat. We kunnen met recht zeggen dat de strategie de samenwerking met de affiliate partners efficiënter EN effectiever heeft gemaakt.
Een andere resultaat van de nieuwe strategie is dat de performance data veel inzichtelijker is geworden, doordat de data nu vanuit één centraal punt ophaalbaar is. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij sneller kunnen acteren op data en kansen in het affiliatekanaal en dat we de rol van het kanaal binnen de online mix beter kunnen vaststellen en hoe de online paid kanalen samenwerken. Tevens heeft het consolideren van de affiliate activiteiten naar één netwerk voor een vermindering van admin uren gezorgd.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Daisycon

Searchresult, an Adeptiv agency

Den Bosch
Searchresult, an Adeptiv agency
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe