Liander - Optimalisatie van energiebeheer

Omschrijving

Liander is bezig met een missie om haar diensten zoveel mogelijk te digitaliseren en steeds meer self-service aan te bieden aan haar klanten. Een van de meest revolutionaire projecten in dit bredere digitaliseringstraject is een e-commerce omgeving.

Doel

Klantcontact bij Liander vindt op dit moment nog veel offline plaats. Doelstelling van deze grootste netbeheerder van Nederland is om steeds meer naar selfservice en persoonlijke digitale dienstverlening toe te gaan.

De webshop die ontwikkeld is, is een proof of concept, dat consumenten in staat stelt om hun energieaansluiting te beheren. Zij kunnen zelf hun aansluiting aanpassen, een betaling doen via iDeal en een afspraak voor de werkzaamheden inplannen. Enerzijds betekent dit een verbetering en vereenvoudiging van het proces voor de klant, anderzijds draagt dit sterk bij aan de efficiƫntie van Liander.

Resultaat

De webshop maakt gebruik van Oscar Commerce, het open-source e-commerce framework dat draait op Python en Django. De back-end is een REST API en de front-end een single page ReactJS applicatie. Voor de betalingen is een integratie met iDeal en daarnaast zijn er integraties met microservices van Liander, die weer een connectie hebben met ClickSchedule en SAP.

Lab Digital verzorgde het concept, UX en design en ontwikkelde de webshop in samenwerking met Liander.

Overige informatie

In nauwe samenwerking met Liander wordt verder gewerkt aan optimalisaties van de webshop en aan nieuwe functionaliteiten. Er is gestart met het verlichten van aansluitingen, later volgen ook verzwaren van de aansluiting en er worden nieuwe producten toegevoegd.

Lab Digital B.V.

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe