MaaShub: dataknooppunt verbetert regionale mobiliteit

Omschrijving

Gemeenten hebben de taak om te zorgen voor passende mobiliteit van bijvoorbeeld ouderen, mindervaliden en leerlingen. Met MaaShub worden de datastromen van alle betrokken partijen met elkaar verbonden. Dit maakt het beheer eenvoudiger en biedt vooral de kans om door data-analyse de regionale mobiliteit naar een hoger plan te tillen.

Doel

De fiets, de auto of het openbaar vervoer gebruiken lijkt voor de meesten van ons de gewoonste zaak van de wereld, maar is niet voor iedereen even vanzelfsprekend. Gemeenten organiseren en vergoeden daarom leerlingen, AWBZ- en WMO-vervoer.

Bij dit zogenaamde doelgroepenvervoer zijn meerdere partijen betrokken: een callcenter waar een burger het gewenste vervoer aanvraagt, een taxibedrijf dat de uitvoering verzorgt, Multicard, de leverancier van kaartoplossingen om het gebruik en het tegoed per individu te registreren, een betalingsverwerker en uiteraard de gemeente zelf.

Het organiseren, administreren en vergoeden van dit vervoer is tijdrovend en foutgevoelig. Maar bovenal krijgt de gemeente moeilijk grip op alle complexe datastromen. Het gebrek aan inzicht en overzicht maakt het lastig om het mobiliteitsbeleid te optimaliseren.

Een aantal samenwerkende gemeenten deed daarom een beroep op de expertise van Vitence Mobiliteit. Dit breed georiënteerde adviesbureau is door en door thuis in de wereld van verkeer, mobiliteit, infrastructuur en contractvervoer.

Resultaat

Vitence Mobiliteit bedacht een slimme oplossing waarmee gemeenten de regie krijgen over het hele proces en alle datastromen rond mobiliteit. Way2Web Software ontwikkelde het dataknooppunt MaaShub: Mobility as a Service.

MaaShub is een applicatie voor het managen van vervoerscontracten, klantenbeheer, rit- en budgetregistratie, klachtenafhandeling en data-analyse. Het platform, met heldere dashboards en audit logs, faciliteert het ontvangen, verwerken en distribueren van vervoersbewegingen. Het gaat daarbij om de volgende stappen:
1. De gemeente meldt iemand aan die recht heeft op vergoed vervoer
2. Multicard ontvangt de gegevens, maak een kaart aan en verstuurt deze
3. Een burger belt het callcenter om vervoer aan te vragen
4. Callcenter zet de rit door naar het dataknooppunt
5. Op grond van de locatie wordt een vervoerder toegewezen
6. De burger identificeert zich met de kaart bij de vervoerder…
7. …en wordt naar de plaats van bestemming gebracht. De status is direct zichtbaar
8. Data voor betaling van callcenter en vervoerder zijn automatisch geregistreerd

Het dataknooppunt is in gebruik bij 14 gemeentes. De systemen van vier grote vervoerders en twee externe partijen (o.a. Connexxion en MultiCard) zijn met elkaar verbonden. Maandelijks worden meer dan 30.000 ritten verwerkt.

Door de talrijke koppelingen tussen de systemen van de verschillende organisaties en de dagelijkse verwerking van grote hoeveelheden persoonsgegevens, zijn strenge maatregelen getroffen om uptime, stabiliteit, performance en veiligheid te waarborgen.

Er is een nieuw, hoogwaardig API-protocol ontwikkeld en de verbindingen zijn beveiligd op basis van OAuth 2.0. De software en onderhoudsprocessen voldoen aan de Baseline Informatiebeveiliging Nederlandse Gemeenten.

Overige informatie

MaaShub is van vitaal belang voor de betrokken 14 gemeenten. Binnenkort zal dat worden uitgebreid naar 60 gemeenten. Een vergelijkbare oplossing bestaat niet. MaaShub zal worden uitgebouwd tot een high-performance platform en een belangrijke rol spelen bij overheidsvraagstukken rond mobiliteit.

Way2Web Software

Utrecht
Way2Web Software
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe