Digitale leeromgeving voor het voortgezet onderwijs

Omschrijving

Voor Malmberg ontwierpen wij een digitaal leer- & oefenplatform voor vijf verschillende methodes van het voortgezet onderwijs. De leerling kan zelfstandig aan de slag met het oefenen en verwerken van de stof op desktop, tablet, mobiel. Docenten monitoren leerlingen en klassen, houden overzicht en krijgen inzicht in voortgang.

Doel

Het is februari 2013 en we zitten samen met Malmberg aan tafel over een spannend project. Spannend ook omdat we bij Makerstreet allemaal wel iets hebben met onderwijs. Het komt hier op neer:

Doelstelling: maak een schaalbare oefen-applicatie voor het voortgezet onderwijs, die device onafhankelijk de methode-content ontsluit en leerling en docent helpt.

Aanleiding: docenten en leerlingen hebben behoefte om te kijken in hoeverre leerlingen de stof beheersen voorafgaand aan een toets, en zonodig extra kunnen oefenen.

Voorwaarden: leerlingen moeten altijd en overal makkelijk kunnen oefenen. En docent én leerling moeten altijd en overal makkelijk inzicht hebben in de voortgang. De leerling moet kunnen zien of hij al klaar is voor de toets, en waar hij staat met zijn kennis van de leerstof. De docent moet echt ondersteund worden door dit platform.

Aanpak: begin met 5 strategisch gekozen methodes, namelijk: biologie, natuur-scheikunde, geschiedenis, Nederlands, maatschappijleer. En maak er een minimal viable product van. De rest komt later.

Kortom: de nieuwe digitale leeromgeving moet ruimte bieden aan adaptief leren voor de leerling en overzicht en inzicht geven aan de docent. Oh, en maak het zo aantrekkelijk qua vorm en beleving, dat het fijn is om ermee te werken.

Resultaat

We hebben allereerst de basisvoor het oefenen vastgesteld en ontworpen (methode-overstijgend). Daarna bepaalden we welke methode-specifieke features we in het ontwerp wilden verwerken. Vervolgens hebben we het concept 'oefenen' uitgebreid met het thema 'verwerken': opgaven maken en theorie instructie.

We hebben gewerkt volgens een iteratieve Agile Scrum methodiek. We vinden continue toetsing met eindgebruikers namelijk essentieel. Daarnaast hebben we de didactische kennis van Malmberg nodig om de complexiteit van de lesmethoden goed te kunnen doorgronden. Dat vereist dus een nauwe samenwerking.

De layout van een hoofdstuk binnen de applicatie is zo ontworpen dat het voor leerlingen direct duidelijk is hoe ze ervoor staan, waar ze mee aan de slag kunnen, en of ze klaar zijn voor de toets.

De docent kan via het dashboard in één oogopslag de voortgang van leerlingen en klassen monitoren. Naast gemiddelde scores, laat het dashboard ook de uitschieters zien. Niet alleen de achterlopers, maar ook de voorlopers hebben namelijk extra aandacht nodig.
Ook kan hij bijvoorbeeld precies zien welke vragen de klas moeilijk vond of juist gemakkelijk en op basis van deze inzichten bepalen welke stof de klas nodig heeft en zijn lesinhoud hier op afstemmen.

Het resultaat is een aantrekkelijk volledig responsive leer- en oefen platform. Fijn voor de leerling en de docent. Boek dicht, tablet aan, of onderweg nog even oefenen op je smartphone.
Inmiddels wordt het platform al op meer dan 500 scholen en door meer dan 70.000 leerlingen gebruikt.

Makerstreet

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe