Marington.nl | De groei tot tassenspecialist

Omschrijving

Marington is dé online tassenspecialist voor mannen en vrouwen. Zo begon het avontuur echter niet. Door een nieuwe e-commerce strategie, nieuw design, verbeterde productervaring en volledig AMP webshop zijn conversies in 2 jaar tijd met 174% gestegen waardoor Marington nu in de top van de tassenbranche meespeelt.

Doel

Toen Marington contact opnam met Evoworks om een samenwerking aan te gaan, bestond de webshop uit tal van lifestyle producten met een klein segment aan tassen. De webshop was verouderd en de marketing had niet genoeg focus op ROI en omzetgroei. Samen met Marington heeft Evoworks een nieuwe e-commerce strategie opgezet waarin we zijn begonnen met het evalueren van het onderscheidend vermogen van hun online propositie. Het eerste dat moest gebeuren was het productaanbod aanpassen en uitbreiden. We hebben besloten om af te stappen van een lifestyle webshop en volledig te focussen op (leren)tassen. Daar hoort een webshop en uitstraling bij die gericht is op e-commerce en beleving tegelijk. De gehele customer journey van de webshop moest op de schop.

Het aanpassen van een compleet nieuw aanbod producten zorgde voor de nodige herstructurering van de webshop. Niet alleen moest er goed nagedacht worden over categorie indelingen, structuren en landingspagina’s voor marketing, de webshop moest ook de juiste beleving en productervaring overbrengen. Het design van de webshop mocht echter niet ten koste gaan van belangrijke e-commerce principes. Zo kreeg upselling en cross selling een belangrijke plek en wilden we functionaliteiten integreren waarmee bezoekers bijvoorbeeld eigen cadeautjes bij de tassen kunnen selecteren.

Daarnaast wisten we dat mobiel steeds belangrijker werd, voor zowel de customer journey als de mobile first index van Google. Daarom zijn we een pilot gestart om Marington één van de eerste webshops in Nederland te maken, die volledig met AMP (accelerated mobile pages) draait. Met succes!

Resultaat

De samenwerking is eind 2016 gestart. De nieuwe strategie met nieuw design - getest middels diverse focusgroepen en UX studies - ging op 18 mei 2017 live. Al binnen de eerste 6 maanden groeide de webshop +86% in conversies en +12% in ROI. Sindsdien is er non-stop geanalyseerd en geoptimaliseerd.

Het nieuwe design en de nieuwe structuur gaf een kickstart voor onze samenwerking en gaf de mogelijkheid de webshop verder te ontwikkelen. Voor het verbeteren van de productervaring is onder andere voor 360º foto’s gekozen. We zochten een balans tussen technologische- en financiële haalbaarheid. Middels een significante A/B test bleken de 360º foto’s te zorgen voor +22% conversieratio en +27% in orderwaarde.

De webshop van Marington is inmiddels volledig over naar AMP (accelerated mobile pages). Dit wil zeggen dat wanneer iemand op mobiel vanuit Google op de webshop komt, deze bijna direct wordt geladen. De AMP pilot is in samenwerking met MDL Online en Google opgezet. AMP zorgt bij Marington voor een snelheidsverbetering van 88% op mobiel met een laadtijd van 0,717s voor AMP tegen 2,310s voor non-AMP. Het conversieratio van AMP is +83% ten opzichte van non-AMP. Een significante verbetering voor alle mobiele bezoekers van Marington.

Al deze en vele andere verbeteringen hebben bijgedragen aan de groei van Marington. Van naamsbekendheid tot conversies. De resultaten van het afgelopen jaar:

• Omzetgroei van 174% in twee jaar tijd
• Conversieratio op desktop +92%
• Conversieratio op mobiel +114%
• AMP snelheidverbetering +88%
• Opbrengst uit merknaam verkeer +88%

Overige informatie

De technische kant van de webshop wordt ontwikkeld door MDL Online. Als strategisch partner en marketing bureau bekijkt Evoworks op basis van data welke prioriteiten opgepakt moeten worden. Functionele ontwerpen worden ontwikkeld door Evoworks waarna MDL Online de implementatie verzorgt. Zaken die constant worden geanalyseerd ten behoeve van conversieoptimalisatie zijn:

• Conversieratio
• Instap-percentages
• Uitstap-percentages
• Winkelgedrag
• Betaalgedrag
• Laadtijden

Alle statistieken worden geanalyseerd met diverse segmenten als device, kanalen, bepaalde gebeurtenissen, en productsegmenten.

+ Voeg case toe