Mazda car configurator

Omschrijving

Nu de nieuwe generatie Mazda’s beschikbaar zijn wilde Mazda een car configurator lanceren die op de best mogelijke manier mensen hun droomauto laat selecteren. Een configurator die ratio en emotie weet te combineren en vertalen naar conversie.

Doel

Eén van de eerste dingen die men tegenwoordig doet als ze geïnteresseerd zijn in een nieuwe auto, is zich online oriënteren. En iedereen die zich aan het oriënteren is, heeft zo zijn eigen gedachten bij wat ze verwachten van hun droomauto. Dat kan voor een ieder weer verschillend zijn. Zo is eigenlijk elke combinatie van ratio (denk hierbij aan budget en kenmerken) en emotie (hoe ziet de auto eruit, hoe voelt het om erin te zitten en hoe klinkt de motor) denkbaar. Hoe maak je een car configurator die het antwoord is voor al die verwachtingen?

Mazda wil een online sales funnel hebben die de bezoekers van de website een goede ervaring biedt en hen in elke fase van het proces voorziet van de juiste informatie, om ze zo verder te leiden in de funnel. Men wil starten met gebruikers het Mazda merkgevoel mee te geven en ze door de sales funnel te krijgen. Uiteindelijk moet het doel zijn om gebruikers aantrekkelijke en relevante content te bieden op basis van de wensen van die gebruiker, om ze zo bij de dealer te krijgen.

De belangrijkste doelstelling voor de nieuwe configurator is een stijging van respectievelijk het aantal brochureaanvragen, proefritten en dealerafspraken. Daarnaast moet de nieuwe configurator volledig in lijn zijn met de Mazda brand experience.

Resultaat

We (Oak & Morrow + Q42) hebben een car configurator gecreëerd die soepel tussen verschillende werelden beweegt. Enerzijds is het mogelijk om je belangrijkste wensen (prijs, kleur, airco, …) aan te geven en zo te zien welke auto’s er het meest geschikt zijn. Deze kun je daarna op functionaliteiten vergelijken.

Tegelijkertijd is het mogelijk om vanuit de filterpagina naar de details van de auto te gaan. Hier kun je jezelf helemaal lekker maken met hoge resolutiebeelden en gedetailleerde omschrijvingen. We hebben er namelijk voor gekozen om de configurator niet een 360 graden auto te laten zijn, maar juist de nadruk te leggen op het gevoel van een kwalitatieve en persoonlijk brochure. Zo loop je stap voor stap door de details die de auto zo perfect maken en tonen waar mogelijk de opties die beschikbaar zijn in deze uitvoering of de kans om over te stappen naar een andere uitvoering.

Op ieder moment kan de gebruiker naar een ander onderdeel (exterieur, interieur, motor en transmissie of samenvatting) navigeren, maar tevens begeleiden we hen door de stappen heen. Bovenaan de pagina zijn de grote beelden te vinden, met daaronder per onderdeel de belangrijkste kenmerken.

Deze aanpak is zeer succesvol gebleken. Over een periode van twee maanden tijd zijn dit de conversiecijfers:

+ 16,93% afgemaakte configuraties
+ 34,51% proefritaanvragen, inruildeals en offerteaanvragen
+ 52,65% inruildeals
- 44,90% digitale brochure inzages

Tijdens het proces zijn diverse usability tests gedaan om het eindresultaat te optimaliseren.

Overige informatie

De configurator is de eerste stap in de doorontwikkeling van mazda.nl richting de nieuw geïntroduceerde identiteit en is tevens een voorbeeldcase voor geheel Mazda Europa.

Q42

Den Haag
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe