Mooirivier: Meer hotelboekingen door datadriven design

Omschrijving

Meer directe boekingen en minder afhankelijkheid van boekingswebsites. Dat was de wens van hotel Mooirivier. Vanuit een data-driven aanpak en research in gedrag en trends in online boekingsgedrag hebben we een compleet nieuwe online salesfunnel ontwikkeld. Met de nieuwste technologie en persoonlijke beleving wordt de bezoeker stap voor stap verleidt.

Doel

Op een bijzondere plek aan de Overijsselse Vecht ligt Mooirivier, een van de mooiste hotels van Nederland. Voor zowel de particuliere als voor de zakelijke markt heeft Mooirivier een divers aanbod van bijzondere overnachtingen tot zakelijke events.

Primaire vraagstelling:
• Mooirivier is één merk met twee totaal verschillende doelgroepen. Je kunt een romantisch weekend in de natuur beleven als een zakelijke conferentie voor 500 personen houden. Deze twee doelgroepen hebben verschillende wensen, doelen en journeys. Hoe kunnen we deze doelgroepen elkaar laten versterken en beiden een ideale journey bieden zodat het totaal aantal boekingen stijgt.

• In de leisure markt (particulieren) zijn de OTA’s zoals booking.com dominant. Dit levert veel bereik en boekingen op, maar dit kost ook veel commissie. Hoe kunnen we het bereik slim benutten om rechtstreekse boekingen te stimuleren?

• Mooirivier is een van Nederlands mooiste hotels. Wanneer men arriveert is een veelgemaakte opmerking dat het veel mooier is dan ze hadden verwacht. Hoe kunnen we de beleving van een bezoek aan hotel Mooirivier online al geven?

• Het verkeer op mobile devices stijgt hard maar de conversies blijven achter. Verbeter de mobile experience en conversies.


Aan ons de taak om deze diversiteit bij de diverse doelgroepen onder de aandacht te brengen en potentiële gasten te verleiden voor Mooirivier te kiezen.

Resultaat

Hotel Mooirivier is een organisatie waar data in de bedrijfsvoering centraal staat. Zo ook bij de ontwikkeling van de nieuwe website. Daarom zijn we gestart met een analyse:
• Data analyse (intern) van de huidige salesfunnel, resultaten en business.
• Data analyse (extern) naar gedrag en trends in online boekingen van de zakelijke en leisure markt.
• Doelgroepen, bereik, media en kanalen onderzoek.
• Verleidingstechnieken die OTA’s gebruiken om de conversie te verhogen.
• Het boekingstraject van zoeken tot boeken (bron: locatie onderzoek van locaties.nl)

Vanuit de analyse hebben de strategie ontwikkeld, bestaande uit een nieuwe website en online marketingstrategie.

Vanuit nieuwe customer journeys en salesfunnels voor beide doelgroepen hebben we een data-driven designproces doorlopen. Met aandacht voor de kleinste details biedt Mooirivier nu een online beleving van hetzelfde niveau als het hotel zelf. Van de eerste zichtbaarheid in de zoektocht op externe kanalen, tot in het boekingsproces. De combinatie van een bijzondere beleving, slimme verleidingstechnieken en een goed doordachte activatiestrategie zorgen voor een betere zichtbaarheid, meer bezoekers en een significante stijging in de conversie.

Het succes van de nieuwe website is grotendeels aan de data-driven aanpak bij de ontwikkeling en in de optimalisatie. De data, resultaten en boekingsgedrag worden continu geanalyseerd voor verdere conversie optimalisatie. Met deze aanpak is Mooirivier een leerzaam voorbeeld voor veel (kleine) hotels die de concurrentie aangaan met de veel grotere ketens.

Resultaat
• Groei bezoekers +46
• Groei over-all conversie +103%
• Groei rechtstreekse boekingen +43%
• Groei aantal contactaanvragen +170%
• Groei bezoekers +52%
• Groei conversies mobile +610%

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

TrenData

Overige informatie

Data analyse in samenwerking met TrenData.

Triggerfish! Online activatiebureau

Zwolle
Triggerfish! Online activatiebureau
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe