National Geographic fotowedstrijd

Omschrijving

Elk jaar organiseert National Geographic een fotowedstrijd, waarbij amateurs natuurfoto’s kunnen inzenden. Bij het uploaden en jureren van de foto’s ervaarden verschillende gebruikers frictie. We bedachten en bouwden een nieuwe service, waarbij AI en intuïtieve workflow zijn ingezet om enorm veel tijd te besparen en ease of use te realiseren.

Doel

Bedenk en bouw een intelligent platform, waarbij usability en scalability van het platform voorop staan, voor de drie hoofd doelgroepen. Amateur en professionele fotografen, juryleden, fotografie liefhebbers. Harde doelstellingen; minimaal tien duizend kwalitatieve inzendingen van fotografen met een voorliefde voor natuur. Frictie in tijd en hoeveelheid verminderen bij juryleden, door de hoeveelheid relevante foto’s te verlagen met 20%.

Resultaat

In de oplossing draagt artificial intelligence optimaal bij aan het verrijken en vergemakkelijken van de user experience op het platform, voor eerdergenoemde gebruikers. Ingezonden foto’s zijn real-time geanalyseerd op EXIF metadata. Ease of use voor fotografen, want de metadata hoeft niet meer handmatig worden toegevoegd. En een extra content laag voor de jury om foto’s op te beoordelen en te categoriseren.

Met Cognitive Services Computer Vision API, zijn op basis van foto inhoud, automatisch verrijkende tags aan foto’s toegevoegd. Voordat de jury aan zet was, filterde artificial intelligence potentieel schadelijke of beledigende foto’s uit de inzendingen. Waardoor de hoeveelheid foto’s en gejureerde tijd, voor de jury, met 27% omlaag ging.

Wekelijkse data en statistiek monitoring is ingezet om de user flow te optimaliseren. In totaal zijn 12.530 foto’s ingestuurd. Ruim 25% meer dan de doelstelling. Binnen het project zijn verschillende complexe user stories van de genoemde doelgroepen, optimaal bediend met één platform. Een custom service oplossing waar National Geographic nog jaren mee vooruit kan. En belangrijker ook graag mee verder wil.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

RockBoost

Overige informatie

Gebouwd op Umbraco CMS.
*Umbraco Award gold winner 2019, categorie: Best New Tech

DotControl | Data Driven Creative Agency

Rotterdam
DotControl | Data Driven Creative Agency
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe