Nationale-Nederlanden 'Verzuim van 2 kanten'

Omschrijving

Een miljoen Nederlanders krijgt te maken met burn-outverschijnselen. Voor de lancering van de nieuwe MKB verzuimverzekering lanceerde Nationale-Nederlanden de contentmarketing campagne “Van 2 kanten”. In één interactieve split-screen video zien we het verzuimverhaal vanuit het perspectief van de werknemer (Ron) en de werkgever (Bob).

Doel

Nationale-Nederlanden weet wat Nederlanders bezighoudt. Want iedere Nederlander is uniek en leidt zijn eigen leven in de wereld van nu. Daarom hanteert Nationale-Nederlanden de centrale merkboodschap: ‘Er is maar één Nederlander zoals jij’.

Nationale-Nederlanden ziet dat langdurig verzuim bij bedrijven stijgt. Een miljoen Nederlanders krijgt te maken met burn-outverschijnselen en een fikse burn-out duurt gemiddeld 242 dagen. Een langdurig zieke werknemer is voor een bedrijf een flinke kostenpost. Daarom sluiten bedrijven bij Nationale-Nederlanden een verzuimverzekering af om zich te verzekeren tegen deze kosten. Vanaf 1 september 2019 lanceerde Nationale-Nederlanden een nieuwe propositie voor het MKB: de verzuim-ontzorgverzekering. Het helpt werkgevers en werknemers allereerst om verzuim te voorkomen. En als er verzuim is, dit te verkorten door te laten zien dat herstel een persoonlijk proces is en dus ook een persoonlijke aanpak nodig heeft.

Voor de lancering van de nieuwe MKB verzuim-ontzorgverzekering wilde Nationale-Nederlanden, in lijn met de centrale merkboodschap in een contentcampagne (september – oktober 2019), de persoonlijke en emotionele verhalen van mensen die langdurig ziek zijn vertellen. En zo op een positieve en inspirerende wijze laten zien hoe zij weer aan het werk kwamen. Om daarmee voorkeur en sympathie voor het merk te creëren bij zowel werkgevers, als werknemers.

Uiteindelijk wilde Nationale-Nederlanden interesse wekken bij nieuwe bedrijven (prospects) en verzekeringsadviseurs voor de Inkomen Collectief Verzuimverzekeringen op NN.nl. Er zijn door Nationale-Nederlanden drie campagnepagina’s ontwikkeld: voor de werknemers, werkgevers en verzekeringsadviseurs. Met de volgende concrete doelstellingen:

Aantal bezoeken campagnepagina werknemer: 1.960
Aantal bezoeken campagnepagina werkgever: 1.960

Resultaat

Verzuim is iets wat zowel impact heeft op de werknemer als de werkgever. In het, door creatief bureau Virtue ontwikkelde, concept 'Van 2 Kanten' wordt gehoor gegeven aan de onderbelichte onzekerheden die tijdens langdurig verzuim opspelen en belicht hierin altijd beide kanten: vanuit de werknemer en werkgever.

Om de emotionele verhalen en persoonlijke achtergronden van langdurig zieke werknemers goed te vertellen werd gekozen voor video. In één interactieve split-screen video (NN.nl/verzuimverzekering) zien we het verzuimverhaal van vanuit het perspectief van de werknemer (Ron) en de werkgever (Bob). Een menselijk en echt verhaal waarin beiden openhartig vertellen over alle vragen, onzekerheden en onwetendheden tijdens het hele traject van een burn-out: van het moment van uitval tot re-integratie.

Onder leiding van mediabureau Mindshare is de digitale media- en contentstrategie ontwikkeld. Naast een social en digitale campagne, is gekozen voor een uitgebreid contentpartnership met Business Insider Nederland. Dit zakelijk nieuwsplatform heeft een groot en relevant bereik onder MKB-ondernemers en werkende mensen. Op basis van het campagneconcept heeft Business Insider ‘De maand van vitaal werken’ gelanceerd op haar platform om de doelgroep bewust te maken van de gevolgen van ziekteverzuim.

Uiteindelijk zijn er 7.906 bezoeken (+303%) gerealiseerd op de campagnepagina werkgevers en 7.382 bezoeken (+277%) op de campagnepagina werknemers. Uiteindelijk zijn er in de 2 campagne maanden maar liefst 178 offertes aan nieuwe MKB-bedrijven uitgebracht en 25 bijsluiters (uitbreiding pakket) bij bestaande klanten. Dat is 10x zoveel als in 2 normale sales maanden (9 offertes pm) en daarmee heeft de campagne alle verwachtingen overtroffen.

Overige informatie

Door de crossmediale inzet op businessinsider.nl van 5 multimedia-artikelen, de video van Ron en Bob, native content units en contentwidgets werden in de campagneperiode maar liefst 51.978 article reads en 5415 click-outs naar de campagnepagina werkgevers op NN.nl gerealiseerd (10x zoveel als de benchmark). Het artikel Zo herken je de verschillende stadia van een burn-out als werkgever ging viraal, werd op 16/10/19 door Google News opgepikt en gaf de campagne een enorme boost.

Bij de start van de campagne heeft NN een persbericht gestuurd naar alle relevante vakbladen en HR-bladen met de aankondiging van de nieuwe verzuimverzekering voor werkgevers in het MKB.
Van alle verzekeringadviseurs (4400) heeft meer dan 10% (ongewoon hoog) een bezoek gebracht aan de campagnepagina voor verzekeringadviseurs op NN.nl. In de campagne periode hebben 3902 geïnteresseerde bezoekers een tweede werkgevers pagina bezocht op NN.nl.

In de social- en digitale campagne zijn met korte video’s, blogs en link ads en specifieke targeting een enorm aantal interacties gerealiseerd: 838.787. In de eerste 8 dagen van de campagne kwamen er net zoveel mensen op NN.nl als de 8 maanden daarvoor. Het geeft aan hoe succesvol de content en aanpak was in het genereren van interactie en traffic onder werkgevers en werknemers.

Gedurende en vlak na de campagneperiode zagen we in de brandtracking van Nationale-Nederlanden een duidelijk positief effect op de merkcijfers. Zo steeg onder alle Nederlanders van 30 t/m 55 jaar de spontane merkbekendheid van Nationale-Nederlanden met +9% en noteerden we ook een stijging van de merkoverweging met +3%.

Business Insider

Amsterdam
Business Insider
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe