Natuurmonumenten

Omschrijving

Nieuwe gebruiksvriendelijke website voor Natuurmonumenten

Achtergronden van deze case

Uit een uitgebreide contentanalyse welke Natuurmonumenten samen met Presenter heeft uitgevoerd blijkt dat bezoekers vooral geïnteresseerd zijn in wandel-, fiets- of kanoroutes, activiteiten, de natuurgebieden en de webshop. Natuurmonumenten wil daarom elke belemmering wegnemen om mensen te laten genieten van de natuur.

Doel

De nieuwe website van Natuurmonumenten moet de fascinatie voor en verwondering over de natuur te vergroten, de vind-­ en zichtbaarheid van natuurgebieden en activiteiten in die gebieden verbeteren en nieuwe natuurervaringen stimuleren. De betrokkenheid van het publiek bij de natuur, moet uiteindelijk de bereidheid vergroten om de natuur een handje te helpen, door middel van donaties, vrijwilligers werk of door deel te nemen aan de communities rondom de natuurgebieden.

Resultaat

De nieuwe website maakt de content begrijpelijk en vindbaar en de indeling is hiertoe geoptimaliseerd. Er wordt veel meer gebruik gemaakt van beeld en de leesbaarheid is sterk verbeterd. Bovendien is het doorzoeken van bepaalde content zoals wandelingen, excursies kanotochten veel makkelijker. De website is tevens volledig aangepast voor gebruik op een mobiele telefoon.

De content op Natuurmonumenten.nl richt zich op verschillende thema’s, zoals natuurgebieden, seizoenen en verschillende activiteiten welke tot uiting komt in de vormgeving. Er is aansluiting met de onderwerpen uit het ledenmagazine Puur Natuur, dat naar 730.000 huishoudens gaat: bezoekers kunnen vanaf nu zelf foto’s uploaden bij fotowedstrijden. Uit de inzendingen kiest de beeldredactie de Foto van de Maand die een plek krijgt op de site. Andere waardevolle bijdragen worden opgenomen in de beeldbank of verspreid via de Facebookpagina.

De verschillende doelgroepen waaronder politici, journalisten, collega natuurbeschermers en vrijwilligers hebben op de website een eigen ingang. De nieuwe website is echt ingestoken op de behoeke van de doelgroep. Het is daarom belangrijk om de content te blijven meten. Door het gebruik van het modulaire open source Content Management Framework Drupal kan er relatief snel worden bijgestuurd of uitgebreid. Binnen het Drupal CMF werden koppelingen gemaakt met Google Maps om alle natuurgebieden, bezoekerscentra, routes etc op kaart te tonen; er is een koppeling met de betalingsservice van Buckaroo voor donaties; er is een koppeling van de webformulieren met Selligent om klantgericht nieuwsbrieven te kunnen uitsturen. Daarnaast beschikt elke natuurgebeid uit zijn eigen sectie binnen de secWe met niet alleen eigen routes, activiteiten en pagina’ smaar ook een eigen menu, eigen kleurenschema, eigen thema afbeeldingen etc.

+ Voeg case toe