Nieuwe website Rijksmuseum

Omschrijving

We creëerden een innovatief storytellingplatform gekoppeld aan extreem groot beeld en een specifieke klantreis voor elke doelgroep. Zo nodigen we de bezoeker uit om eindeloos rond te dwalen. Anders gezegd: de nieuwe Rijksmuseum-site is de Netflix voor kunst. Vanaf nu kun je een heerlijk avondje 'art bingen' op rijksmuseum.nl!

Doel

Al sinds het begin van het internet zoeken musea naar manieren hoe zij hun collecties op een aantrekkelijke manier online kunnen tonen. Hoe maak je een museumsite waarop publiek kan verdwalen? En hoe maak je de online ervaring net zo goed als het bezoek aan de cultuurinstelling zelf? Die uitdaging is het uitgangspunt geweest voor de nieuwe Rijksmuseum-website.

Het doel is om met Stories de museumfans nog sterker online te binden. Natuurlijk is het grotere doel maatschappelijke relevantie: het Rijksmuseum vertegenwoordigd de historie van onze hedendaagse maatschappij. Daarnaast wil het museum iedereen aanmoedigen het Rijks te bezoeken (zodra dit weer kan). Niets is immers beter dan the real thing, maar de site moet een vergelijkbare museumervaring geven. Een digitale bezoeker is vandaag de dag net zo waardevol.

Bij de oude website lag de nadruk nog erg op de verkoop van tickets, daarom kozen we voor de nieuwe site rigoureus voor een storytelling-platform, met visuele vertelvormen en audio voor de kunstliefhebber. De nieuwe site moest een verlengstuk van het museum worden en geen ‘magere afspiegeling’ van het Rijks in real life. Met het nieuwe Stories platform maken we het persoonlijk, we laten de collectie niet alleen zien, we maken verbinding. De verhalen komen bij je binnen, met één druk op de (play)knop.

Resultaat

Het Stories-platform vormt de basis voor álle verhalen van het museum. Met videostreaming en andere visuele verhaalvormen, zoals artikelen in 'scrollytelling'-stijl, tours, 'inzoomers', live-events en podcasts. De verhalen op het platform worden aangeboden in series. Voor jong en oud, voor de nieuwsgierige bezoeker en voor de liefhebber. Wekelijks worden de verhalen uitgebreid. Dus net als op Netflix kan iedereen z'n favoriete serie volgen. En uitkijken naar een nieuw seizoen.

Voor videostreaming is een speciale player ontwikkeld waarin de verschillende formats worden getoond. Deze player kan vanaf elke pagina worden geopend waarmee de stories door de volledige website worden verweven. Zo vind je playbuttons op schilderijen waarmee je een rondleiding langs de details krijgt. Tijdens de rondleiding kun je op elk moment pauzeren om nog verder in te zoomen op dat ene detail. Dit kan dankzij de door Q42 ontwikkelde ultra-resolutie storytellingtool Micrio. Zo kunnen bezoekers helemaal opgaan in de kunstwerken.

Door in een Netflix-achtige opzet het podium te geven aan onder meer de conservatoren kunnen gebruikers veel makkelijker de eindeloze voorraad aan verhalen in losse afleveringen tot zich nemen. Het lijkt en oogt eenvoudig, maar wie verder kijkt ziet dat er veel diepgang en complexiteit onder ligt. Techniek is een driver achter innovatie, het maakt dingen mogelijk die voorheen niet mogelijk waren, maar die krijgen pas betekenis voor een argeloze bezoeker als diezelfde techniek relevant wordt gemaakt in de toepassing. Zonder af te doen aan het belang ervan: als die techniek helemaal niet gezien wordt is het pas echt goed.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Q42

Overige informatie

Samen met het museum maken we drastische keuzes en daarin houden we elkaar scherp met de belangrijkste vraag: is dit wel Rijksmuseum? De visuele en interactiekeuzes lijken soms in tegenspraak met de standaardpatronen die in e-commerce en marketing bestaan, maar het werkt meetbaar goed.

Ook zonder ticketverkoop, staat de teller op 150.000 websitebezoekers per week. Sinds de livegang van de nieuwe website in december 2020 is de average time on page met 16% gestegen t.o.v. september, oktober en november 2020 en 23% t.o.v. december 2019, januari en februari 2020.
Tegen de trend in neemt de gemiddelde kijktijd dus juist toe. Je kunt op de website terecht voor een avond kunst kijken of zelf creatief aan de slag met de collectie.

De vernieuwde site kiest vanuit design en realisatie een radicale aanpak. We stellen, in lijn met de visie van het Rijks, groot beeld centraal en zorgen voor één duidelijke boodschap per beeld. Dit bijzondere, 'image first'-design is geïnspireerd op het toonaangevende en prijswinnende Rijksstudio dat we in 2012 lanceerden.

Speciale aandacht is uitgegaan naar toegankelijkheid. Het Rijksmuseum wil graag dat alle bezoekers zich welkom voelen, ook online. Teksten en interactieve items zoals aanklikbare knoppen of selectiemenu's zijn nu duidelijk vindbaar voor schermlezers en andere hulptechnologieën. Ook wordt content voorzien van audiodescriptie en ondertiteling.

+ Voeg case toe