Interactieve experience campagne: Nooit meer je tuin uit

Omschrijving

Met de campagne die we hebben bedacht, om nieuwe nieuwsbriefabonnees te werven en van bestaande leden additionele data te verrijken, zijn 65.000 deelnemers bereikt. Door de juiste mix van creativiteit, interactiviteit en effectiviteit hebben we deelnemers verrast met een inspirerende campagne waarmee meer dan 21.000 leads verworven werden.

Doel

De primaire doelstelling van de campagne was doe-het-zelvers, tussen de 25 en 55 jaar, op een interactieve manier te verwerven voor de nieuwsbrief van Karwei. Om vervolgens als secundaire doelstelling de interesses van nieuwe, maar ook bestaande abonnees te verrijken en aan te vullen. Daarnaast moest de campagne inspirerend zijn en een medium zijn waarin KARWEI ze persoonlijk advies kon sturen met de daarbij relevante producten.

Opgestelde KPI's voorafgaand de campagne waren:

1. Een open ratio van de eerste e-mail van 65%;
2. Een gemiddelde open ratio van 30% tot 40%;
3. Een gemiddelde Click-to-Open ratio van 15%;
4. Minimaal 50.000 deelnemers;
5. Minimaal 15.000 bestaande profielen verrijken met data;
6. Minimaal 20.000 leads genereren.

Resultaat

KARWEI heeft alle ingrediënten die je nodig hebt voor je droomtuin was de boodschap tijdens de campagne. Na de winactie, waar deelnemers aan konden geven wat hun favoriete tuinstijl was, begon de campagne echt. Om additionele data te genereren werd men via een e-mail naar een landingspagina geleid. Daar kregen ze een aantal vragen van een persoonlijke styliste via een chatfunctie. Op deze manier konden we de benodigde dat verzamelen voor de hyper personalisatie.

De Open Ratio (OR) van de eerste mail bedroeg 70% (5% boven doelstelling). Dit zorgde voor 65.000 deelnemers aan de campagne (32% boven doelstelling). Van deze 65.000 deelnemers is er van 17.000 bestaande leden additionele data verrijkt via de landingspagina (13,3% boven doelstelling). Na de landingspagina kregen de deelnemers hyper gepersonaliseerd advies met daarbij relevante producten.

De gemiddelde OR van deze opvolgende e-mails bedroeg 40%. Vergeleken met een gemiddelde OR in Nederland van 24,63% (2019; E-mail Benchmark) aanzienlijk hoger. Deelnemers waren getriggerd door de creativiteit en de manier waarop inspiratie via personalisatie werd gecreëerd. Maar, uiteindelijk draait het om conversie en bezoekers naar je website. Via de Click-to-Open ratio komen deelnemers op de website van KARWEI waar zij de producten kunnen kopen. Waar een gemiddelde CTO in Nederland uitkomt op 12,41%, kwam deze in de campagne uit op 20%. Een mooie prestatie die uiteindelijk heeft geleid tot 21.680 nieuwe leads voor KARWEI (8,4% boven doelstelling).

Overige informatie

In de campagne komen talloze variaties voor wat betreft personalisatie. Er zijn zeven verschillende tuinstijlen te onderscheiden, drie verschillende persoonlijke stylisten, drie groottes van de tuin, of een tuin wel of niet kindvriendelijk moet zijn en of iemand groene vingers heeft. Hierdoor kreeg elke deelnemer een e-mail met unieke content. In totaal zijn er 126 gepersonaliseerde e-mail variaties verzonden. Er zijn daarnaast diverse innovatieve technieken gebruikt tijdens de campagne. Zo is er gebruik gemaakt van CSS animatie, is er een chatfunctie op het web gecreëerd, zijn er diverse fallbacks voor andere e-mailclients gemaakt en zijn er GIF., full width banners en sliders gebruikt in de e-mails.

De campagne is een ontzettend goed voorbeeld van hoe verschillende disciplines van ons bureau samenkomen. We hebben in co-creatie een innovatieve en inspirerende campagne gecreëerd, die ook aantoont dat de relevantie van je campagne de sleutel tot succes is. Na elke e-mail hebben we deelnemers ook om een reactie gevraagd, dit volgens de tool Mopinion. Nog nooit is er zowel zo positief als zoveel gereageerd op onze campagnes met berichten zoals: "jullie hulp gaat ervoor zorgen dat mijn tuin er geweldig uit gaat zien!" en "knap hoe creatief jullie kunnen zijn, ik ga er werk van maken!" De resultaten van de campagne spreken voor zich. Tijdens de campagneperiode zijn, wat overigens geen doelstelling was, het aantal aankopen van tuinartikelen in winkels significant gestegen. En, als je kijkt naar het landelijk gemiddelde Open Ratio en CTO liggen de resultaten van deze campagne daar ver boven.

Gracious

Den Haag
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe