Nouryon

Omschrijving

Het is halverwege 2017 – het moment waarop AkzoNobel aankondigt zijn Specialty Chemicals tak af te willen splitsen. Samen met Valtech werkte AkzoNobel onder interne schuilnaam 'Project Stella' aan de bouw van een nieuw corporate platform voor het bedrijf waarvan de merknaam tot de lanceringsdag geheim moest blijven: Nouryon.

Doel

Een nieuw corporate platform creëren voor een bedrijf waarvan de merkidentiteit nog onbekend is. Dat complexe vraagstuk legde AkzoNobel Specialty Chemicals, wereldwijd marktleider op het gebied van speciaal chemicaliën, bij ons neer. Hoe pak je zoiets aan? Vanaf de start van het project pasten we een 100% people-first benadering toe. ‘Wat willen mensen?’ is de vraag die aan de basis stond van de ontwikkeling van het platform. We bedachten een strategie die puur gebaseerd is op het creëren van vertrouwen tussen mens en merk en daarmee werd vertrouwen de strategische pijler van het platform.

Dat vertrouwen wek je alleen door in te spelen op hoe vertrouwen in het brein getriggerd wordt. We doken in de wereld van neurowetenschappen en ontdekten manieren om beide hersenhelften aan te spreken. Waar de linkerhersenhelft behoefte heeft aan logica en o.a. wil weten wat een bedrijf doet, hoe groot het is en welke innovaties er op de roadmap staan, wordt de rechterhersenhelft juist geprikkeld door emotie: waarom bestaat het bedrijf, hoe intiem is het en waar komt het vandaan? Deze pijlers resulteerden in een websiteconcept met daaruit voortkomend (nieuwe) digitale marketingconcepten, van campagnes tot content en features. En dat terwijl we toen nog steeds niet wisten wat voor bedrijf het zou gaan worden.

Dit gedachtengoed viel bij AkzoNobel Specialty Chemicals in goede aarde. Gedurende het project werd daarom besloten dat onze aanpak een belangrijk onderdeel zou worden van de merkstrategie, waarin partnerschap, essentiële chemie, duurzaamheid en innovatie centraal staan. In oktober 2018 werd 'Nouryon' officieel gelanceerd.

Resultaat

Het korte termijn resultaat is het feit dat wij 37 B2B-websites van de tak specialty chemicals, met een migratie van 600 content items, hebben weten terug te brengen naar 14. Met vertrouwen als strategische pijler staan deze stuk voor stuk volledig in het teken van de klant. De visuele identiteit is gebaseerd op een atoom, vandaar de lijnen met de bolletjes. Een herkenbaar detail voor de bezoeker in het kader van vertrouwen. Een gemiddelde bezoeker ziet dit enkel als iets grafisch, maar de branche experts weten dat dit gelinkt is aan de wereld van het atomisme.

De enorme stappen die we nu al hebben gemaakt staan aan de basis van de toonaangevende ambitie die Nouryon heeft: het makkelijkste bedrijf worden om zaken mee te doen. Met de lange termijn strategie geven we daar verder invulling aan. Zo bevatten de websites op dit moment vooral verhalen over Nouryon en waar het bedrijf naartoe wil, maar het plan is dit in de toekomst uit te breiden met een strategisch framework dat op continue basis het behouden van vertrouwen als uitgangspunt neemt. Door economische en ecologische gebeurtenissen krijgen mensen immers constant prikkels waardoor zij bedrijven in twijfel kunnen trekken. Zeker als dat bedrijf een omstreden product als chemicaliën verkoopt.

Overige informatie

Voor de toekomst houdt dat in dat we nog meer intimiteit met klanten willen krijgen. Daarom staan staan conversational interfaces, zoals een chatbot, hoog op de agenda. Het optimaliseren van de customer journey is ook een belangrijk onderdeel van de plannen, waarbij niet alleen wordt gekeken naar de website maar naar de gehele digital journey, inclusief een goede integratie met Social Media en de campagnes.

Kernresultaten:

Nouryon.com > corporate website
• De eerste 2 weken na livegang > een bezoekersaantal van 33K
• Tot op heden > 181K bezoekers, waarvan 30K per maand
• Van livegang tot aan vandaag (Oktober 2018 – Maart 2019):
o 28.5K bezoekers bekeken video’s
o 21.6K bezoekers solliciteerden
o 3.7K bezoekers downloadden documenten
o 17.6K bezoekers gebruikten de zoekbalkfunctionaliteit
o 600 bezoekers vulden een formulier in
o 3.9K bezoekers stuurden een e-mail
o 300 bezoekers belden op

14 product sub sites > redesign website
• Van livegang tot aan vandaag (Oktober 2018 – Maart 2019 in vergelijking met Mei 2018 – Oktober 2018):
o Bezoekersaantal is gestegen met 62.3% (van 129,645 tot 210,464)
o De zichtbaarheid in organische zoekresultaten is met 40% gestegen
o 121K bezoekers gebruikten de zoekfunctionaliteit (met 272% gestegen)
o 40K bezoekers downloadden documenten (een stijging van 42%)
o 41K totale doelvoltooiing (een stijging van 200%)
o 15.3% algehele conversiepercentage (een stijging van 86%)

Valtech

Utrecht
Valtech
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Tags

+ Voeg case toe