Content op maat op basis van online en e-mailgedrag

Omschrijving

Samen met NS, heeft Merkle een interesse model ontwikkeld, opgebouwd met persoonlijke gedragsdata vanuit CRM en online activiteiten. NS verrijkt hiermee haar klantprofielen en gebruikt dit individuele profiel voor het tonen van op maat vormgegeven website en e-mail content. Met als resultaat een betere klantervaring en een hogere conversie.

Doel

De NS klanten zijn altijd verbonden. De NS.nl website heeft 4.000.000 unieke bezoeken per maand. Daarnaast verstuurt NS 5.000.000 e-mails per maand naar haar klanten om hen te informeren over evenementen en aanbiedingen. NS wil graag op schaal personaliseren en streeft er naar om de klant altijd de meest relevante informatie op het juiste moment te tonen.

Het vraagstuk van NS: Hoe kan NS het website gedrag van bezoekers en de email interacties van ontvangers naadloos op elkaar aansluiten en laten samenkomen tot een klantervaring die voor ieder uniek is?

Resultaat

Hoe krijg je op zo’n grote schaal een email echt gepersonaliseerd op basis van gedrag? Dat is gelukt met Dyce, dit is een afkorting die staat voor Dynamische Content Engine. Dyce wordt o.a. gebruikt voor de maandelijkse nieuwsbrief naar 2.400.000 abonnees. Voor deze nieuwsbrief creëert de marketeer content op basis van interesse categorieën. Dyce positioneert deze content o.b.v. de uitkomsten van het interessemodel. Deze uitkomsten bestaan o.a. uit een top 1, 2 en 3 interesses op persoonsniveau. Wat resulteert dat Dyce voor NS 210.000 unieke e-mail varianten heeft verstuurd voor de 1e Dyce nieuwsbrief.
Hoe werkt het?
- Het campagnemanagement systeem Selligent ontvangt informatie van het NS datawarehouse en maakt een marketing profiel aan voor elke klant
- Klantprofielen inclusief topinteresses gaan naar het Data Management Platform Relay42, waarin de klant wordt geïdentificeerd en content op maat te zien krijgt op de website
- Het online gedrag wordt vastgelegd in Relay42
- Relevante events van de geïdentificeerde klanten worden vanuit Relay42 naar Selligent gestuurd, waar het gedrag wordt gekoppeld aan het klantprofiel
- E-mailgedrag wordt geregistreerd in Selligent en toegevoegd aan het klantprofiel
- Het interessemodel wordt uitgevoerd op basis van het online en email gedrag
- Selligent gebruikt de topinteresses als resultaat van het interessemodel om dynamische email content te genereren voor klanten
- De klanten lezen de email en klikken door naar de website waarmee het profiel verder wordt verrijkt

Dyce heeft gezorgd voor een gepersonaliseerde gebruikers ervaring, hogere attentiewaarde en betrokkenheid, wat leidt tot een hogere conversie.

Merkle

Rotterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe