#NVDVgoesdigital

Omschrijving

Met de NVDV-app konden deelnemers op hun eigen moment en locatie toch meewandelen en zich laten sponsoren door familie, vrienden en andere bekenden. Ze konden al in de weken voorafgaand aan de Nacht van de Vluchteling starten. De afsluiting was te volgen via een livestream op Wereldvluchtelingendag: 20 juni.

Doel

Door corona kon de 11e editie van Nacht van de Vluchteling niet doorgaan. Tenminste niet in de traditionele vorm. 7.000 wandelaars zouden samen 10, 20 of 40 kilometer lopen om zo aandacht te vragen en geld in te zamelen voor vluchtelingen.
“Niets doen was geen optie; medio maart stonden al ruim 2.000 deelnemers ingeschreven. We wilden per se iets organiseren voor al die mensen”, vertelt eventmanager Zinzi Klaverweide van Stichting Vluchteling. Zij en haar collega’s bedachten #NVDVgoesdigital, een slim alternatief waarbij iedereen individueel, in zijn of haar eigen omgeving kon meedoen.

Daarvoor was een app nodig. Voor het maken daarvan viel de keuze op Connect Holland.
Meteen was duidelijk dat er twee grote uitdagingen waren. De deadline was spijkerhard: de app moest binnen vier tot zes weken klaar zijn en een soortgelijke app bestond nog niet. Van duizenden gebruikers moesten real time hun stappen worden geteld en die gegevens moesten ook vertaald worden naar de donaties die daarmee samenhingen.

Resultaat

Ondanks corona was er nog steeds veel belangstelling voor de Nacht van de Vluchteling en wist Stichting Vluchteling dankzij #NVDVgoesdigital nieuwe donateurs te bereiken.

Integratie met de standaard stappentellers van Apple en Google op de smartphones van de deelnemers zorgde ervoor dat de app de afstand automatisch registreerde. Die gegevens werden elke 30 seconde verstuurd naar de back-end, waarvoor we gebruik maakten van Amazon Web Services. Dankzij die cloudoplossing beschikken we bij Connect Holland niet alleen over een betrouwbare en razendsnelle opslag, de capaciteit kan bovendien eenvoudig opgeschaald worden bij grote aantallen gebruikers. En, ook belangrijk: klanten betalen nooit onnodig voor opslag die ze niet gebruiken.

Vervolgens was er een koppeling met Kentaa, het fondsenwervingsplatform dat Stichting Vluchteling al gebruikte. De donaties konden zodoende vlot en correct worden afgerekend.

Van collega’s uit de wereld van fondsenwerving oogstte de stichting veel lof voor de creatieve en praktische oplossing in coronatijd. De in Den Haag gevestigde goededoelenorganisatie was de eerste met zo’n geavanceerde app. Die krijgt vrijwel zeker navolging.

Ook Stichting Vluchteling gaat er mee door. “In de goededoelensector wordt hard gezocht hoe activiteiten en evenementen eventueel digitaal kunnen plaatsvinden. Grootschalige, massale evenementen zullen door corona niet snel terugkeren. Aan alles wat je organiseert zijn nu meer risico’s verbonden”, zegt Zinzi. “Voor volgend jaar werken we diverse scenario’s uit. Fysiek, digitaal en ook hybride oplossingen.”

Door het gebruik van de app is door alle gebruikers in totaal 200.000 kilometer met elkaar gelopen!

Connect Holland B.V.

Rotterdam
Connect Holland B.V.
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe