Opzetten van een succesvol CRO-programma bij Hallmark

Omschrijving

Opzetten van een succesvol CRO-programma bij Hallmark

Doel

Toen Hallmark en Online Dialogue in 2019 begonnen met samenwerken stond hun CRO-programma nog in de kinderschoenen. Er was net een conversie specialist aangenomen om dit op te zetten en experimenten werden nog nauwelijks uitgevoerd.

Een jaar later zijn enorme stappen gezet op het gebied van conversie optimalisatie. Nu worden er twee tot drie experimenten per week opgestart en daarbij zitten mooie winnaars die ook nog eens snel geïmplementeerd worden. Daarnaast is de organisatie enthousiast gemaakt voor CRO en worden er vanuit verschillende afdelingen ideeën ingediend.

Graag laten we zien hoe bij Hallmark in een jaar een CRO-programma is opgezet. We hebben Lisanne van de Weijgert (CRO-specialist bij Hallmark) hierover een aantal vragen gesteld en naar de belangrijkste onderdelen gekeken die hebben gezorgd voor het opzetten van een cultuur van valideren en experimenteren.

Resultaat

Naast dat het proces in zijn geheel moest worden opgezet, was het doel om vanaf het begin de hele organisatie te betrekken bij het CRO proces en ze uit te leggen waarom het zo belangrijk is om te experimenteren. Het is namelijk nog niet zo gemakkelijk om collega’s te overtuigen van experiment-gedreven werken, omdat dit om een andere mindset vraagt. Voordat je begint is het belangrijk om enthousiasme te creëren en collega’s inzicht te geven in het positieve effect dat het op hun werk gaat hebben.

Om de betrokkenheid van collega’s te vergroten worden A/B-testen gedeeld tijdens afdeling meetings, zowel winnaars als verliezers. Van beide zijn de learnings erg interessant en hiermee lieten ze vanaf het begin zien dat niet alles wat je bedenkt een positief resultaat heeft. De focus lag hierbij niet op de extra omzet of de uplift, maar had met name als doel om in gesprek te komen met collega’s en te laten zien hoe verrassend resultaten uit experimenten kunnen zijn. Wat er met name geleerd werd, is dat het heel lastig is om vooraf te voorspellen wat wel of niet werkt.

Overige informatie

Verandering zorgt vaak voor weerstand. In een organisatie waar CRO nog op een laag pitje staat, is de omschakeling naar datagedreven werken erg groot. De tip van Lisanne is om te zoeken naar de early adopters voor CRO binnen de afdeling of organisatie. Dit zijn de mensen die experiment-gedreven werken omarmen, interessant vinden en je uiteindelijk kunnen helpen om het verder je organisatie in te krijgen. Als je dit alleen moet doen, kost het veel meer tijd en energie. Verdeel daarom je energie slim en focus je op mensen die al enthousiast zijn en kijk hierbij verder dan je eigen team en afdeling. Met een aantal early adopters kan CRO zich als een olievlek verspreiden en maak je sneller stappen. Bij Hallmark hadden ze een aantal manieren om deze early adopters te vinden.
Voor het creëren van een datagedreven cultuur zijn er, naast early adopters, volgens Lisanne nog een aantal dingen nodig. Het is van enorm belang dat er geloof van bovenaf is. Dat je werkt in een omgeving waarin je mag falen, maar als je faalt snel laat zien dat je leert. En heb geduld. Het gaat je niet lukken om iedereen binnen een aantal maanden mee te krijgen. Focus je op de lange termijn.

Online Dialogue

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe