Stapsgewijs richting een persoonlijke transformatie

Omschrijving

Met bijna honderd fitnessclubs in heel Nederland en zo’n 350.000 leden is Fit For Free nu al een van de populairste sportscholen, maar de ambities gaan veel verder. Het hoogste doel is om leden te helpen om trainingsgewoontes te creëren en een gezonde levensstijl te krijgen.

Doel

Fit For Free vroeg M2mobi om een mobiele oplossing te ontwikkelen, die leden actief helpt om fit en gezond te worden.

“Ons hoofddoel is om de nummer 1-health-app worden. Daarbij ligt de focus breder dan sport en bewegen. Zie het als een soort life coach. Deze app ligt in de lijn met onze missie om happy & healthy ouder te worden.” – Tim de Jardine, Chief Product Officer

En toen Nederland in lockdown ging vanwege de Coronamaatregelen kwam daar een extra vraag bij: Hoe kunnen we de app op zeer korte termijn zo transformeren dat hij relevant blijft voor onze leden.

Resultaat

Met de sluiting van de sportscholen hebben we de Fit For Free app pijlsnel getransformeerd in een thuis fitness app, waar zelfs niet leden gebruik van kunnen maken. Toen de gyms weer openden, was de app ook hier al op voorbereid. Zo maakten we van de Fit For Free bezoekers extra fanatieke fans.

Features die het verschil maken!
We ontwikkelden de app als ‘Minimum Lovable Product’. Kortom: met een minimum aantal features, die maximale waarde toevoegen aan de gebruikerservaring.

Essentieel onderdeel van de persoonlijke trainingsprogramma’s zijn korte instructievideo’s, die gebruikers het vertrouwen geven dat ze de exercises op de juiste manier kunnen uitvoeren. Aangevuld door een set aan tips en tricks om de workouts eigen te maken.

Daarnaast is veel aandacht besteed aan het visualiseren van de trainingsprogressie van de gebruikers, die daarmee extra gemotiveerd worden om nieuwe doelen te stellen en verwezenlijken.

Naast de persoonlijke programma’s bevat de app nog 1 veelgebruikte killer feature: de mogelijkheid om groepslessen te boeken en te beheren. Veel gevraagd, veel gebruikt en veel gewaardeerd.

Overige informatie

De ultieme fitness app ontwikkel je natuurlijk niet vanachter een bureau in een kantoorpand. Dus dompelden we ons onder in de wereld van Fit For Free. We verdiepten we ons in elk detail van de branche, de trainers, de clubs, de apps. Maar vooral: de gebruikers.

Dankzij de tijd en energie die we met het projectteam staken in user en usability testing in de Fit For Free fitnesscentra en de korte design- en development cycles die daarop volgden, itereerden we razendsnel richting een Minimum Lovable Product, dat naadloos op de wensen van gebruikers én de business aansluit.

Intussen wachten er al nieuwe uitdagingen: het toevoegen van nog meer aantrekkelijke en geavanceerde features.

+ Voeg case toe