‘Plein van de Stad’: burgerparticipatie – maar dan echt.

Omschrijving

Het Marktplein van Apeldoorn krijgt een compleet nieuwe invulling. Hoe dat eruit komt te zien? De bewoners en ondernemers van de gemeente Apeldoorn bepalen het zelf! Het sleutelwoord: participatie. Zo transformeert het Apeldoornse Marktplein tot het ‘Plein van de Stad’. En daar hoort een vernuftig verkiezingsplatform plús pakkende campagne bij.

Doel

Informeren, zichtbaar maken, enthousiasmeren. Zoveel mogelijk stemmers om een breed draagvlak te creëren – hét doel van deze campagne. Met offline en online inzet een stevige campagne neerzetten, zodat de verkiezing niemand zomaar kan ontgaan; maar wel laagdrempelig toegankelijk. Centraal in de communicatie: een verkiezingswebsite. Daarbij valt of staat het slagen van het proces met het vooraf goed helder hebben van de randvoorwaarden. Alleen zo kan de verkiezing eerlijk en objectief verlopen. Bij de ontwikkeling van de verkiezingswebsite diende dan ook rekening gehouden te worden met het tegengaan van stemfraude en onheus gebruik. En de vier ontwerpen? Die moesten op evenwichtige wijze en at random vertoond. Zodat er echt wat te kiezen valt.

Resultaat

Aansprekend en aansporend! Met een opvallend design van iconische elementen trokken we de aandacht – online én offline. Een duidelijke eigen stijl. Het fris-zakelijk blauw in tof contrast met actiematig rood. ‘Kom in actie en stem nu!’. Gewapend met een pakkende campagne veroverden we heel Apeldoorn. Een online en visuele take-over van de stad, tien dagen lang! We hebben de boodschap de hele stad ingepompt. Niet te omzeilen; stemmen zúl je. Ook op socials waren we niet te missen. Je hoefde maar een sociaal netwerk te openen en bam – daar waren we weer.

Informeren, zichtbaar maken, enthousiasmeren. Wat een succes! Meer dan 25.000 inwoners hebben hun stem laten horen. Online of in het heuse stemkantoor óp het betreffende plein. De teller sprong met de minuut omhoog. Suf hoefden we ons niet te tellen – dat deed onze vernuftige website wel. De techniek! Het resultaat: een winnend ontwerp dat past bij de stad: De Apeldoornse Markthal. Ongezouten mening van uitgesproken Apeldoorners.

Overige informatie

Meebepalen is wat inwoners willen. Zeker bij zoiets als hét plein van de stad. En de gemeente? Die liet het los. Liet het gaan. Dat werkte zo: vier ontwerpbureaus; vier unieke ontwerpen. De jury? Het Apeldoorns publiek. Van dat buurjongetje van zes tot die oma van 96 – iedereen een stem. En dan: de balans opmaken. Met een uitkomst die bindend is: in 2020 gaat het Marktplein daadwerkelijk op de schop. Dikke metamorfose dankzij échte burgerparticipatie. Da’s lef hebben, nietwaar?

Amazing BV

Apeldoorn
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe