Praat met De slimste mens

Omschrijving

De nieuwe spraakgestuurde quiz van De slimste mens speel je zelf vanaf je bank tegen vrienden of familie. In dit gezelschapsspel strijd je tegen elkaar om de titel De slimste mens en vergroot je in verschillende rondes je kennis.

Doel

De slimste mens wordt op TV maar een aantal weken per jaar uitgezonden. Hoe houden we het publiek het hele jaar betrokken bij ons merk? De slimste mens heeft een grote en fanatieke fanbase, die ook graag zelf speelt. Na de succesvolle app introduceert KRO-NCRV de populaire quiz volledig aangestuurd met je stem. Uit feedback van app-gebruikers weten we dat er behoefte is aan het spelen van De slimste mens door middel van stem. Deze voice action maakt het mogelijk om de toon en stijl van het programma over te brengen door gebruik te maken van de geluiden uit het televisieprogramma. Dit zorgt voor een unieke ervaring, waarbij spelers meer dan in de app het gevoel krijgen zelf deel te nemen aan De slimste mens. Met deze action sluiten we nog beter aan bij de behoefte van de spelers en maken we het spel inclusief. Hierdoor kunnen mensen met een visuele beperking ook spelen.

Resultaat

Om De slimste mens te vertalen naar voice hebben we gekeken naar de unieke kenmerken van het programma. Hierbij kunnen natuurlijk Maarten van Rossem en Philip Freriks niet ontbreken. De slimste mens is een kennisquiz met een knipoog en door de toevoeging van Maarten van Rossem bij het geven van een fout antwoord, hebben we ervoor gezorgd dat ook de humor naar voren komt. Op dit moment zijn wij nog bezig met het automatiseren van Philips stem om het gevoel van De slimste mens nog beter over te dragen.

De rondes en vragen zijn gedeeltelijk gebaseerd op het televisieprogramma en de app, maar ze zijn zo omgebouwd zodat het ook voor voice werkt. Opvallend hierbij is dat de quiz volledig uit open vragen bestaat, dit komt nog weinig voor. We hebben ervoor gekozen om de quiz kort te houden, met drie verschillende rondes. Hierdoor verveelt de quiz niet en zorg je ervoor dat de spelers vaker gaan spelen.

Alle vragen zijn ondersteund door geluiden uit het televisieprogramma. Hiervoor hebben wij samengewerkt met Voice Branding, om het sound design van het programma in de action te verwerken. De voice action is door Cornelistools in Botprof gebouwd.

De voice action is op 30 januari 2020 gelanceerd en er zijn al meer dan 7.500 spelers. Samen hebben zij al voor 300.000 interacties gezorgd. Daarbij is het afhaakpercentage maar 10.5%. Dit betekent dat bijna 90% van de gestarte spellen worden afgemaakt.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Cornelistools, Voice Branding

Overige informatie

Met deze voice applicatie hebben wij het karakter van De slimste mens weten over te dragen. Daarnaast maken we in de quiz volledig gebruik van de unieke eigenschappen van voice. De open antwoorden worden goed begrepen door de Google Home, waardoor het een unieke spelervaring oplevert. Het is niet alleen leuk om te spelen, maar ook nog eens informatief.

Cornelistools

Bussum
Cornelistools
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe