Primephonic

Omschrijving

Klassieke muziek van de ondergang redden. Dat is de ultieme doelstelling van de Nederlands-Amerikaanse start-up Primephonic. Met een nieuwe iPhone- en Android-app plus een webplayer moet dit de Spotify voor klassieke muziek worden. Maar dan met betere zoekresultaten, hogere geluidskwaliteit, meer achtergrondinformatie, unieke metadata en een eerlijker royaltymodel.

Doel

Klassieke muziek trekt steeds minder bezoekers naar de concertzalen. Er wordt steeds minder klassiek op CD verkocht. Musici kunnen steeds lastiger rondkomen van hun werk.

Primephonic wil dit tij keren. Waar de neerwaartse spiraal van popmuziek is gekeerd door streamingdiensten als Spotify, blijft de interesse in klassiek afkalven. Streaming heeft hier níet gezorgd voor een heropleving.

Dat komt vooral doordat bekende streamingservices, primair gericht op pop, geen recht doen aan de fundamenteel andere structuren van klassieke muziek en de behoeftes van haar liefhebbers. Je kunt op Spotify niet precies vinden wat je zoekt, de geluidskwaliteit is onvoldoende, de aanbevelingen zijn niet zo relevant en er mist achtergrondinformatie. Belangrijkste reden: waar in popmuziek hooguit drie parameters gebruikt worden (album, song, artiest), zijn dat er in klassieke muziek veel meer (componist, werk, dirigent, orkest, solist, koor, enzovoorts).

Toch vormt streaming ook voor klassieke muziek de toekomst, is het uitgangspunt van Primephonic. Om deze hypothese te valideren bouwde de jonge start-up eerst een proof-of-concept.

In partnership met Q42 werden vervolgens een iPhone- en Android-app plus een webplayer ontwikkeld. Deze dienen als ultieme tool om overal te kunnen genieten van klassieke muziek, nieuwe muziek te kunnen ontdekken, werken te kunnen vergelijken en relevante suggesties te kunnen krijgen.

Streaming is meer dan music-delivery. De apps verrijken je ervaring enorm. Hetgeen je nooit lukt in je platenkast, kan met Primephonic: vrijwel alle uitgebrachte klassieke muziek beluisteren, de collectie op allerlei manieren doorzoeken, verschillende uitvoeringen van hetzelfde werk vergelijken plus automatische en gecureerde aanbevelingen krijgen.

Resultaat

Primephonic wil niets minder dan een revolutie ontketenen in de klassieke-muziekwereld. Maar om dingen echt te veranderen is schaal nodig. Na de lancering in Nederland, Engeland en de VS in 2018 wordt er daarom dit jaar gestuurd op een internationale uitrol van de app.

In totaal zijn er 100.000 abonnees nodig die per maand 8 euro betalen. Sinds lancering medio 2018 is de app ruim 100.000 keer gedownload. Afgaande op het relatief hoge retentiepercentage van betalende abonnees in de eerste maanden lijkt de businesscase van Primephonic op koers te liggen.

Daarnaast is de gegenereerde mediawaarde rond Primephonic als ambitieuze, jonge start-up noemenswaardig. In Nederland publiceerden onder andere De Telegraaf, NRC, NPO Radio, Quote, Entertainment Business, Emerce, Trouw, Volkskrant en Parool over de lancering van de app. In Engeland schreven The Times en The Guardian erover, en in de Verenigde Staten de Los Angeles Times.

Overige informatie

Primephonic is zonder meer één van onze mooiste partnerships. Geen wonder als de uitdaging is om klassieke muziek van de ondergang te redden. We zijn dol op startups die een kras op de planeet willen zetten.

Naast die ambitieuze missie en de liefde voor muziek combineert dit product alles waar Q’ers enthousiast van worden: strategisch meedenken, uitdagende technologie en iets eenvoudigs maken voor eindgebruikers.

Die technische uitdaging was allereerst een dataschoonmaak en reorganisatieslag. Platenlabels leveren metadata bij tracks en albums, maar doen dit inconsequent en zeker niet foutloos. Omdat er veel verschillende platenlabels zijn en metadata ook binnen één label vaak niet consistent is, wilden we deze data niet ruw gebruiken: dat zou leiden tot verwarrende, slordige, missende en dubbele data in de app.

Primephonic heeft daarom een groot muziek-datateam opgezet dat van alle bekende componisten in kaart brengt welke werken zij hebben gecomponeerd. Vervolgens maakten we een matchingsalgoritme dat de uitvoeringen (dus de tracks die de platenlabels aanleveren inclusief metadata) en de duizenden Google-sheets met componisten plus werken aan elkaar koppelt en makkelijk doorzoekbaar maakt, zonder dat appgebruikers de indruk krijgen dat ze een telefoonboek doorbladeren.

Naast het ontwikkelen van een slimme, schaalbare back-end hebben we succesvol weten te laveren tussen de rijkheid van native en de snelheid van crossplatform. We kozen voor server-side rendering, waarbij de API niet alleen data levert maar ook bepaalt welke UI-elementen gebruikt worden. Op deze manier zijn iOS, Android en web qua UI en inhoud in één keer aanpasbaar vanuit de API.

Q42

Den Haag
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe