Rabo Kennis App

Omschrijving

In de Rabo Kennis App wordt sector- en landenkennis gebundeld met actuele informatie. Ook is het mogelijk om gepersonaliseerde informatie te ontvangen: de ondernemer bepaalt zelf welke info hij ziet op het startscherm van de app. Ook kan de ondernemer zijn gegevens vergelijken met die van branchegenoten in de benchmark-tool.

Doel

De doelstelling van de Rabo Kennis App is om op een gemakkelijke en laagdrempelige manier kennis te delen met klanten. Berry Rops, Informatiespecialist bij Rabobank: “Kennis delen, doet kennis groeien. Ondernemers worden genoodzaakt om zich voortdurend aan te passen aan de ontwikkelingen in de markt. Kennis biedt ondernemers een voorsprong. Hoe meer kennis de ondernemer heeft en hoe meer inzicht de ondernemer heeft in de ontwikkelingen uit zijn omgeving, hoe beter hij in staat is om zijn positie te behouden of te verbeteren. De Rabo Kennis App voorziet in de klantbehoefte om snel en eenvoudig over actuele informatie te beschikken. De app bevat niet alleen branche kennis, maar deelt ook kennis op het gebied van macro-economisch en internationaal zakendoen.

Naast de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel heeft geen enkele instelling in Nederland zoveel gegevens en kennis over ondernemers als een bank. Berry: “Wij delen deze kennis graag om onze klanten ‘sterker’ te maken. Ook als bank hebben wij hier baat bij, want een goed presterende ondernemer is een goede klant voor de bank. Met Cijfers & Trends heeft Rabobank als een van de eerste banken een fundament gelegd om kennisproducten aan te bieden aan ondernemers.

De markt en de techniek, maar ook de marketinggerichte aanpak van kennis maken een grote ontwikkeling door. Om voorloper te blijven in deze markt is het belangrijk om veranderingen aan te brengen en zichtbaar te maken dat we meer kennis kunnen delen met ondernemers. Dit doen we onder andere met de Rabo Kennis App.”

Resultaat

De vraag van Rabobank was om een open en innovatief platform te creëren dat eenvoudig en zeer gebruiksvriendelijk is en ook geïntegreerd is met social media. Daarnaast bevat de Rabo Kennis App een sterke vorm van personalisatie. Zo kan de gebruiker kiezen in welke sectoren hij actief en geïnteresseerd is en over welke internationale regio’s hij berichten wilt ontvangen. Op basis van deze keuzes en het leesgedrag van de gebruiker biedt de app content aan die relevant is voor de gebruiker. Om ervoor te zorgen dat de content er extra aantrekkelijk uitziet, zijn de artikelen gevarieerd opgemaakt. Dit is gedaan om onze gebruikers een ultieme leeservaring te bieden op het gebied van sectoren en regio’s. Daarnaast wordt de content op meerdere internationale Rabobank websites en interne communicatiewebsites weergegeven. Het doel hierbij is om een innovatieve verzamelplek te creëren waarbij lezers gepersonaliseerde content krijgen voorgeschoteld op het medium waarop zij op dat moment graag hun kennis vergaren.

Hoewel sommige collega’s intern bij Rabobank in het begin nog wat vraagtekens hadden bij de app – Zou de Rabo Kennis App het delen van informatie daadwerkelijk gemakkelijker maken? Hebben ondernemers daadwerkelijk behoefte aan een dergelijke app? – was er al snel niets meer over van deze oorspronkelijke scepsis. Vanuit meerdere afdelingen kwam het verzoek om ook deel te nemen aan de Rabo Kennis App, waardoor nu bijvoorbeeld ook de agrarische kennis en landenkennis zijn geïntegreerd in de app. Op dit moment is de app 45.000 keer gedownload.

+ Voeg case toe