RoadGuard - de beste weg naar innovatie

Omschrijving

RoadGuard is zeker geen groentje meer. Dit platform zette de wegenwachtwereld in 2016 totaal op z’n kop. Waarom deze case dan toch thuishoort in het rijtje van het allerbeste interactieve werk van nu? Simpel. Begin dit jaar werd het platform officieel volwassen: de startup werd ingelijfd bij Centraal Beheer.

Doel

Hoe zou de wegenwacht eruitzien als deze vandaag zou worden uitgevonden? Zouden we dan een constructie bedenken waarbij we maandelijks een premie voor pechhulp moeten afdragen, ook als we helemaal geen autopech hebben? En hebben gebruikers nog wel een tussenpersoon nodig als ze alles supersimpel met hun eigen mobiel kunnen regelen? Uit deze vragen werd in 2016 RoadGuard geboren: een platform waar voertuigeigenaren in enkele klikken pechhulp inschakelen van deskundige monteurs, zonder dat ze daar een abonnement of premie voor hoeven af te sluiten. RoadGuard is een startup van verzekeringsmaatschappij Centraal Beheer, die een manier zocht om snel te innoveren en nieuwe businessmodellen te testen - buiten de standaard processen om.

Veel grote organisaties vinden het lastig te innoveren. Voor je het weet zijn er tientallen mensen bij een project betrokken, en neemt vergaderen, rapporteren en administreren de overhand. Daarom besloot Centraal Beheer het anders te doen. Samen met digitaal bureau Freshheads zetten ze een klein team op dat aan de rand van de organisatie een nieuwe dienst ging opzetten en testen. Enkele maanden later was het werkende prototype van RoadGuard een feit. Terwijl het testen en optimaliseren nog in volle gang was, kwamen er het eerste half jaar na de lancering al duizend pechmeldingen via de app binnen. Er was duidelijk behoefte aan deze nieuwe vorm van pechhulp! Nu stond het team voor de taak om van het proefballonnetje een blijvende hoogvlieger te maken. Maar waar te beginnen?

Resultaat

Gelukkig had Freshheads al vaker met dit bijltje gehakt. Het team besloot RoadGuard gecontroleerd te gaan opschalen. De losse app werd een complete dienst, inclusief website, API, telefooncentrale en dashboards. Het experimenteren, optimaliseren en testen bij eindgebruikers bleef een vast onderdeel uitmaken van het proces, maar daarnaast werd de merkcampagne ‘Maak kennis met RoadGuard’ opgezet. Het gezicht van de campagne was de grote rode viking Rötgard. Hij kreeg een eigen tv-commercial, een website en een referentie in het logo van RoadGuard. De marketingstrategie, website en app sloten naadloos op elkaar aan, en belangrijker nog: het sloot naadloos aan op de behoeften van gebruikers. De activatie werkte. In de zes maanden na de merkcampagne verdubbelde het aantal downloads van de app naar ruim 300.000.

Waarom zou je iets verzekeren wat je zelf kunt betalen? En waarom zit een verzekeraar tussen bestuurder en monteur in als dat helemaal niet nodig is? Centraal Beheer durfde het aan om het bestaande verdienmodel los te laten en iets compleet nieuws te ontwikkelen. Het snelle innoveren via een corporate startup werkte; in 2,5 jaar bouwden RoadGuard en Freshheads een dienst die helemaal past bij de maatschappelijke behoefte aan gemak en betalen naar gebruik. Ondertussen blijft het team de dienst optimaliseren, zodat het nog altijd aansluit bij wat gebruikers willen.

Overige informatie

Centraal Beheer is niet de enige organisatie die innovatie mogelijk maakt door het lanceren van een startup. Logisch, want het is het perfecte knooppunt van flexibiliteit en snelheid enerzijds en betrouwbaarheid en een sterke (financiële) basis anderzijds. Maar in the end hoort innovatie natuurlijk geen proces op de parallelrijbaan te zijn. Als organisaties écht duurzaam willen innoveren, moeten ze de werkwijze van testen, snel prototypen en opschalen onderdeel laten uitmaken van het corporate proces - onderdeel van hun eigen ‘snelweg naar continu succes’. En dat is precies wat Centraal Beheer begin 2019 heeft gedaan: RoadGuard nam afscheid van viking Rötgard en van de onderscheidende huisstijl. Het platform draagt de naam van Centraal Beheer en het herkenbare groen/blauw nu met trots. De startup is volwassen geworden en heeft het laatste stadium (“incorporatie”) succesvol afgerond. Daarmee start een nieuwe fase waarbij RoadGuard als dienst van Centraal Beheer bijdraagt aan de ambitie van Centraal Beheer: wij bieden onze klanten altijd een oplossing.

Freshheads

Tilburg
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe