Thiemo - de sidekick voor je les

Omschrijving

Thiemo - de sidekick voor je les - helpt leraren makkelijk extra inspiratie te vinden, passend bij het lesboek. Zo kunnen docenten lesgeven op hun eigen manier. Geen gedoe, maar wel met veel variatie.

Doel

De initiële vraag vanuit ThiemeMeulenhoff was: "Help ons een generiek concept te ontwikkelen voor een startpagina van een lesmethode in het voortgezet onderwijs." Dit is een erg complexe vraag die veel lagen van de organisatie raakt. Daarom hebben we ervoor gekozen dat een design sprint de beste aanpak is om tot een eerste concept te komen.

Om de uitdaging beter te definiëren zijn we voorafgaand aan de Design Sprint begonnen met het in kaart brengen waar docenten in de day-to-day tegenaan lopen en behoefte aan hebben. Zo leerden we onder andere dat docenten veel tijd besteden aan de voorbereiding van lessen en dat ze in meer of mindere mate allemaal hun eigen variatie zoeken bij lesmethodes die ze gebruiken. Met het doel om lessen zo engaging en inspirerend mogelijk te maken.

Dit leidde tot het volgende long term goal voor de eindgebruiker: “Een startpunt waar Voortgezet Onderwijs docenten makkelijk en snel relevante content, tools en eigen materiaal kunnen vinden, ter ondersteuning van het inhoudelijk voorbereiden en geven van lessen”.

Het doel vanuit de business: "Digitaal gebruik van content en tools door docenten verhogen;
- Zodat er beter gemeten en geleerd kan worden van het gebruik,
- Zodat er betere oplossingen (content en producten) ontwikkeld kunnen worden,
- Zodat retentie en sales van Thieme methodes toeneemt."

Resultaat

Het resultaat: Thiemo - de sidekick voor je les. Thiemo helpt docenten door ze naast het bestaande digitale lesmethodemateriaal (content en tools), gerelateerde bronnen en lesideeën te bieden. Docenten besparen zo tijd en worden geholpen met wat ze het leukst vinden: inspirerende en motiverende lessen geven.

Het platform heeft een open karakter zodat mensen zonder licentie toch de kwaliteit van de methode en het product kunnen ervaren. Deze insteek is vernieuwend in de educatieve uitgeverssector, waar het gebruikelijk is om alles 'achter' een licentie te hebben.

Na de initiële Design Sprint hebben we het concept samen met eindgebruikers en interne stakeholders iteratief doorontwikkeld tot een MVP. Bij de start van het schooljaar 2018/2019 is een pilot gelanceerd met twee methodes voor Natuurkunde.

Niet lang daarna is besloten om Thiemo de komende jaren als strategisch product binnen het digitale landschap van ThiemeMeulenhoff verder uit te rollen. Zo is er nu ook een variant voor het primair onderwijs in ontwikkeling en wordt de functionaliteit uitgebreid. Ook zijn er meerdere lesmethodes in ontwikkeling om toegevoegd te worden. Thiemo wordt daarmee hét centrale verbindende platform voor docenten.

Enkele eerste resultaten:
- 92% groei van returning visitors tov oude startpagina
- Eerste contentpartners aangesloten voor (geautomatiseerde) actuele en extra content
- Organische bezoekers met zoekvolume op hoofdstuk- en paragraaftitels, ...
- Schooljaar 2018/2019 pilot met 2 methodes, Schooljaar 2019/2020 full launch met 9 methodes

Overige informatie

“Op slechts een handvol momenten in mijn leven heb ik het gevoel gehad dat ik daadwerkelijk iets leerde op school. Alleen al door te beseffen hoe uniek en schaars het is om daadwerkelijk iets te leren, iets tot in je vezels beheersen, de juiste begeleiding te krijgen van iemand die jou begrijpt, verbanden kunnen leggen die je voorheen niet zag, vind ik het onbegrijpelijk dat goed onderwijs niet de aandacht krijgt die het verdient. Onderwijs gaat om menselijke ontwikkeling, en helaas wordt dat vaak vergeten omdat beleidsmakers te veel aandacht hebben voor efficientie, organisatie en afrekening op cijfers.

Het is waanzinnig dat iedereen zijn favoriete leraar onthoudt maar dat niemand leraren serieus neemt en er nu een lerarentekort ontstaat. Het is onbegrijpelijk dat beleidsmakers roepen om eigentijds onderwijs wat past bij de jeugd zonder ooit een leerling te hebben gesproken. Het is onwaarschijnlijk dat directies digitale apparaten in een school schuiven zonder een idee te hebben hoe dit bijdraagt aan het leren.

Ik kan de wereld niet veranderen maar ik kan wel een mooie kras op planeet achterlaten. Te beginnen door docenten te ondersteunen en het leven voor hen iets gemakkelijker te maken. Daarom is Thiemo gemaakt. Want goed onderwijs, het is keer op keer bewezen, begint bij bekwame docenten die voldoende tijd en middelen krijgen om hun eigen onderwijs vorm te geven.”

Dieter Vlaminck, Innovatie Manager bij ThiemeMeulenhoff

Qikker Online

Amsterdam
Qikker Online
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe