+100% conversie met headless en digitale transformatie

Omschrijving

Jacobs Budgetplant is van oudsher een tuincentrum. Enkele jaren geleden is Budgetplant begonnen met het online verkopen van planten. De eerste webshop draaide op Magento1 en gezien de end-of-life moest alles herzien worden. Gracious werd ingeschakeld voor de re-branding naar Budgetplant, ontwikkeling van het e-commerce platform en de digitale transformatie.

Doel

Hoe kunnen we een schaalbaar en flexibel e-commerce platform bouwen met de focus op customer experience en dat direct toekomstproof is. En, hoe kunnen we voor een traditioneel tuincentrum een omni-channel ecosysteem creëren die de concurrentie ver achter zich laat om zo een Europese speler te worden.

De sub-doelen die vooraf zijn opgesteld:

1. Innovatief platform dat klaar is voor de toekomst (platform & techniek keuze)
2. Unieke design experience (re-branding & re-design)
3. Daadwerkelijk een omni-channel ecosysteem creëren (e-commerce ecosysteem)
4. MVP lanceren in Nederland, België en Duitsland
5. Conversie verhogen met 30% (meetbare doel)
6. Omzet verhogen met 10% (meetbare doel)

Resultaat

Vanuit gracious hebben we ruime ervaring met headless e-commerce. We wisten zo dat een headless e-commerce platform een grote bijdrage kon leveren aan het bereiken van de doelstelling en de bijbehorende sub-doelen.

Op basis van de wensen, behoeften en de gedefinieerde MVP konden we vergelijken welk e-commerce platform het meest geschikt was voor Budgetplant. Het resultaat: Magento 2. De voornaamste redenen hiervoor waren: 1) Dat vanaf Magento 2.3, headless e-commerce compleet ondersteund wordt. 2) Het platform simpelweg het meest complete e-commerce pakket aanbiedt ten aanzien van de doelen.

In de headless benadering hebben we de front-end en de back-end van het platform van elkaar gescheiden. De front-end kon zich dus voornamelijk richten op het leveren van content. Dit hielp de performance te verbeteren en de complexiteit te verminderen. Dit heeft een aanzienlijke impact gehad op het behalen van de doelstelling.

De Time to First Byte is verminderd met 94,73% van 683 naar 36 milliseconden. Dit resulteerde in combinatie met het ontwikkelde re-design direct voor een verbeterde customer experience. De conversie is gestegen met 119,29%. Het bounce percentage is gedaald met 34,34% van 60,87 naar 39,97%. De omzet is gestegen met 35,50%. Ook waren transacties met 11,62 procent gestegen. Net na de lancering (tijdens het voorjaar) is de omzet gestegen met 137,10% t.o.v. het jaar daarvoor. In verband met seizoensgebonden verkopen, hebben we de resultaten vergeleken met dezelfde periode van het jaar ervoor (april t/m juni).

Overige informatie

Tegenwoordig concurreren webshops niet meer op prijs of service, maar draait het vooral om de klantbeleving. Ook voor Budgetplant diende de webshop een uniforme en consistente klantervaring te bieden via elke afzonderlijke touchpoint, ongeacht de plaats en het tijdstip. Niet alleen de webshop was daar een onderdeel van, maar ook het fysieke tuincentrum.

Omwille van deze reden hebben we Budgetplant voorzien van een nieuwe branding. Het nieuwe logo, de slogan, kleurgebruik, typografie en beeldtaal is doorgevoerd voor verschillende touchpoints en kanalen. Niet alleen in het visueel design van de webshop, maar dus ook het tuincentrum was voorzien van de nieuwe branding. Een uitstraling die het merk verdient.

Tevens hebben we een Progressive Web App (PWA) gebouwd. Dit is in wezen een webtoepassing waarbij de gebruiker een app beleving ervaart in de browser. Je start het vanaf de browser en, net als bij een native app, kun je een icoon installeren op het home screen. In plaats van één website en twee apps (Android en iOS) te onderhouden, wordt de content nu vanaf één platform gedistribueerd. Budgetplant hoefde zo ook geen rekening houden met de eisen van app stores. En, de loyaliteit en engagement kon aanzienlijk verhoogt worden door het zenden van notifications.

Headless e-commerce, Magento 2 i.c.m. het gekozen ERP pakket van Logic4 maakte het mogelijk om een complete omnichannel ecosysteem neer te zetten. Waarbij de eindgebruiker van A tot Z meegenomen wordt in de totale beleving van het kopen van planten en toebehoren zowel on- als offline.

Gracious

Den Haag
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe