's Heeren Loo

Omschrijving

De Apeldoornse vestiging van zorginstelling ’s Heeren Loo richtte een aangepast theater op voor cliënten – mensen met een (verstandelijke) beperking. Incentro maakte deze lokale beleving schaalbaar, zodat ook cliënten in andere delen van het land van de optredens, verhalen en liedjes kunnen genieten.

Doel

Veel mensen met een (verstandelijke) beperking kunnen helaas niet altijd naar het theater. Doordat de kaartjes te duur zijn bijvoorbeeld, het theater logistiek lastig te bereiken is of de programmering niet aansluit bij hun niveau. Een cliënt van ’s Heeren Loo in Apeldoorn vroeg of daar niet iets op te bedenken was: in gedachten zag ze een theater dicht bij huis voor zich, met korte, ‘prikkelarme’ optredens om te luisteren, lachen en genieten.

’s Heeren Loo ging ermee aan de slag. De vestiging in Apeldoorn zette een eigen theater op, waar begeleiders met creatieve skills regelmatig optreden voor cliënten. Een doorslaand succes! En het initiatief scoorde twee van de drie punten op de heilige schaal van ’s Heeren Loo: oplossingen moeten haalbaar (check!), betaalbaar (check!) en schaalbaar (ehm...) zijn.

Voor de schaalbaarheid – ’s Heeren Loo heeft locaties in heel Nederland en wil oplossingen overal kunnen inzetten – kwam Incentro aan boord. De uitdaging: de theaterbeleving in Apeldoorn doorvertalen naar een app die door alle vestigingen van de instelling te gebruiken is.

Resultaat

Samen met ’s Heeren Loo bedachten we de Pretapp: een gebruiksvriendelijke app vol opgenomen toneelstukjes, liedjes en interactieve verhalen waar alle cliënten van ’s Heeren Loo van kunnen genieten. De content voor de app maken we zelf, samen met medewerkers van ’s Heeren Loo. Binnenkort zijn de avonturen van Boen de poes en Kees de lijster interactief op te roepen, net als de verschillende liedjes die we speciaal voor de app componeren. Klikken, kijken en genieten – supersimpel in gebruik, en voor ieder wat wils.

‘Technisch gezien is de app wellicht niet baanbrekend, maar binnen de sector is de Pretapp een nieuw concept,’ zegt Floris Weegink, account manager bij Incentro. ‘Daarom presenteren we ‘m op 12 maart ook op de Zorg & ICT-beurs in de Jaarbeurs Utrecht. Een lokale theaterbeleving schaalbaar maken voor zorginstellingen – dat is nog nooit eerder gedaan.’

Incentro

Utrecht
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe