Sam Safety Trainer

Omschrijving

Sam is een digitale safety trainer ontwikkeld in een uniek B2B co-creatietraject gefaciliteerd door Soda studio. Via de lean startup-methode is een manier ontwikkeld om medewerkers in de industrie te trainen in veilig werken. Game-elementen in bite-sized trainingsmodules zorgen voor een aantrekkelijke leermethode.

Doel

Veiligheid in de havenindustrie is voor medewerkers en omwonenden heel belangrijk. Tegenwoordig gaat het behoorlijk goed, maar als er toch iets fout gaat dan gaat het ook meteen echt fout. Denk bijvoorbeeld aan de chemische brand bij Chemie Pack in Moerdijk in 2011. Calamiteiten kunnen menselijk leed veroorzaken en de kosten lopen meestal in de vele miljoenen. Kortom: je moet alles doen om te zorgen dat er niets fout gaat.

Kennis over veilig werken onder medewerkers is essentieel. De bestaande klassikale leermethoden werken niet goed bij deze ‘hands-on’ doelgroep. Veel van de medewerkers zijn geschoold op MBO-niveau of lager. Ook is er een taalbarrière: veel werknemers lezen geen of gebrekkig Nederlands. Hierdoor is het voor werkgevers moeilijk na te gaan of ze de cursusstof echt begrijpen.

De uitdaging was: hoe kan er een digitale trainingsapplicatie gemaakt worden die het oefenen van kennis aantrekkelijk maakt voor een doelgroep die niet gewend is aan klassikale en theoretische leermiddelen en digitaal leren? Het doel was dus om een eenvoudige en speelse leermethode te ontwikkelen.

Voor Malmberg, expert op het gebied van educatieve materialen, co-creëerde Soda studio dit met veiligheidsexperts van de afnemers en de belangrijkste stakeholders in de branche. Samen met TNO garandeerde Soda studio door onderzoek (zowel vooraf als na implementatie) dat het product daadwerkelijk aansloot bij behoeften van eindgebruikers.

Resultaat

Sam is een zeer gebruiksvriendelijke applicatie geworden, helemaal gespitst op een doelgroep die meestal niet gewend is om digitaal te leren.

Met game-elementen worden de werkmannen verleid om regelmatig te oefenen. Bijvoorbeeld met een minigame waarin je veiligheidsrisico’s moet spotten in een 360 graden foto. Deze realistische weergave maakt het praktisch en leuk om te oefenen. De trainingsmodules zijn bite-sized: maximaal 10 minuten. Hierdoor kunnen medewerkers oefenen tijdens de wachttijd op het werk (30-40% van de werktijd is wachttijd). Zo integreer je de trainingen mooi in het werk.

De organisaties zien direct hun ROI. Sam geeft ook inzicht in de veiligheidscompetenties van de medewerkers. Hiermee kun je dus op competenties sturen. Bijvoorbeeld als je een team schilders erop uit stuurt om op hoogte te werken, dan wil je wel even weten hoe het zit met hun kennis van werken op hoogte.

Dit project is een unieke B2B co-creatie tussen de uitgever van lesmateriaal en de afnemers daarvan. En met succes. Het product slaat goed aan bij de doelgroep, zo zei een onderzoeker van TNO over Sam: “De eenvoud en gebruiksvriendelijkheid sluit precies goed aan bij deze gebruikers.”

Nog een aantal succesvolle feiten over Sam:

Momenteel 2600 eindgebruikers
In 2017 zal het aantal gebruikers groeien naar meer dan 4000
Nu al 11 klanten in de petrochemische branche

Nu worden plannen gemaakt om Sam te introduceren bij de havens in de rest van Nederland en daarbuiten.

Overige informatie

Het eerste grote succes is al geboekt: een internationale chemiegigant heeft Sam aangeschaft. Zij gebruiken Sam voor het trainen van personeel voor turnarounds. Dit zijn ingeplande grootschalige onderhoudsbeurten voor industriële complexen, waarbij het complex voor bepaalde tijd gesloten wordt. Met Sam worden nu 1500 werknemers in 7 verschillende talen (!) getraind in veilig werken. Hiermee besparen ze veel tijd en geld.

Ieder onderdeel is bedacht in co-creatie met de eindgebruikers (havenmedewerkers en hun management), iTanks en TNO. Met deze eindgebruikers is het product continu gevalideerd. De inzichten werden direct meegenomen in het ontwikkelproces. Met een super relevant product als resultaat.

Trainingsmodules van opdrachtgevers kunnen zowel inhoudelijk als didactisch geïntegreerd worden in Sam. Grote opdrachtgevers kunnen dus hun eigen trainingen in Sam onderbrengen, terwijl Malmberg zorgt voor de hoge kwaliteit van de trainingen.

Deze case is van alle kanten benaderd. Soda studio heeft niet alleen het innovatieproces begeleid en de web-app ontworpen, maar ook de naam ontwikkeld en het merkidentiteitsdesign gedaan. Voor het merk is er gekozen voor een robuust, vertrouwd-maar-toch-innovatief en eenvoudig karakter.

Ook in brand design is de doelgroep centraal gesteld. De vorm van het beeldmerk is gebaseerd op de safety stripes (zwart-gele lijnen) die je overal terugziet in het werkgebied van de doelgroep. Door deze vorm te gebruiken zorgen we voor herkenning bij de doelgroep en is er meer kans op een emotionele connectie met het merk. De lijnen zijn zo geplaatst dat ze de vorm krijgt van een vink (afvinken, goedgekeurd, positief).

Soda studio

Amsterdam
Soda studio
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe