Schrijven om gelezen te worden

Omschrijving

Kennis maken én delen is bij Dirkzwager verankerd in het DNA. Bij de grootste juridische en fiscale dienstverlener buiten de Randstad delen de ruim 140 advocaten, notarissen en fiscale adviseurs dagelijks hun kennis op dirkzwager.nl. Het contentplatform is daarmee de belangrijkste online bron van actuele juridische en fiscale informatie.

Doel

Dirkzwager startte in 2007 met het online delen van kennis. Een eerste artikel werd gepubliceerd op een kenniswebsite, losstaand van de corporate website dirkzwager.nl. In de jaren daarna volgden steeds meer specialisten van Dirkzwager dit voorbeeld; ze schreven artikelen over uiteenlopende onderwerpen binnen hun eigen vakgebied of expertise en publiceerden deze artikelen op losse kenniswebsites.

Wat begon met een enkele kenniswebsite, groeide uit tot een kennisweb van 7.500+ artikelen verspreid over meer dan 15 websites. Stuk voor stuk websites met waardevolle en interessante content, maar niet op de juiste manier waardevol voor de online vindbaarheid en autoriteit van Dirkzwager. Het domein dirkzwager.nl had een lage autoriteit en bevatte weinig inhoudelijke content. Kwam een bezoeker terecht op één van de kenniswebsites, dan wist deze niet (direct) de link met het grote advocatenkantoor Dirkzwager te leggen. Daarnaast was bloggen al lang niet meer uniek. In navolging van Dirkzwager gingen in de afgelopen jaren heel veel advocatenkantoren bloggen en daarmee hun kennis online delen.

Om voorop te kunnen blijven lopen op het gebied van (online) kennis delen én future proof te zijn (het innovatieve karakter, de gedrevenheid en toekomstgerichtheid blijvend combineren) was het voor Dirkzwager belangrijk om de volgende stap te zetten; volwassen worden op digitaal vlak. Met als doel: top vindbaar zijn én blijven in zoekmachines en flexibel zijn; snel kunnen tonen van de meest relevante informatie vanuit het oogpunt van de bezoeker. De uitdaging daarbij: hoe kunnen we evolueren naar een contentmarketingstrategie waarmee we van kennisdelen naar sales gaan?

Resultaat

Door een doordachte informatie-architectuur is alle beschikbare kennis op de juiste manier gelabeld. Content is op relevantie verbonden én vindbaar. Maar het draait om de inhoud. Hoe daag je de specialisten uit om kwalitatieve artikelen te schrijven en hoe zorg je dat content op de juiste plek en bij de juiste persoon terecht komt? De specialisten hebben totale controle en inzicht. In een persoonlijke auteursomgeving worden artikelen gepubliceerd, onderhouden en zijn gebruiksstatistieken/scores inzichtelijk. Perplex ontwikkelde hiervoor een kwaliteitsscore voor content, gebaseerd op conversies (bijvoorbeeld contact opnemen en tijd op de pagina versus scroldiepte).

Om de kennis zo toegankelijk mogelijk te maken wordt er specifiek geschreven voor doelgroep(en). Door elk artikel te scoren op relevantie per doelgroep, creëert het platform inzicht in de kennisbehoefte van websitegebruikers. Met een onlangs gelanceerde formule wordt content zo goed mogelijk gematcht aan de gebruiker.

Dat (potentiële) cliënten antwoorden op hun vragen vinden blijkt uit overweldigende statistieken. Het aantal sessies is gestegen met +1.1617% t.o.v. dirkzwager.nl en +42% t.o.v. de kenniswebsites. 88% van het bezoek komt via niet-betaalde zoekresultaten. 92% daarvan zoekt zonder merknaam Dirkzwager; potentiële new business! En uit recent onderzoek blijkt dat Dirkzwager van de Nederlandse advocatenkantoren het meeste organisch zoekverkeer verwelkomt, ruim 4 keer meer dan de nummer 2.

Het custom-made contentplatform voorziet volledig in de wens en behoefte van de doelgroep: je vindt er antwoorden op uiteenlopende vraagstukken, maakt kennis met de expertise(s) én komt eenvoudig in contact met de specialisten. Het platform sluit volledig aan op de ambitie van Dirkzwager: van kennisdelen naar sales.

Overige informatie

Omdat een contentstrategie volledig draait om inhoud, spelen de specialisten (auteurs) van Dirkzwager een cruciale rol in het succes van het contentplatform. Door een eigen auteursomgeving én inzicht in toegevoegde waarde van content én het geven van (geautomatiseerde) suggesties voor verbetering, helpen we de auteurs steeds beter(scorende) en relevantere content te schrijven. Daarnaast worden er op regelmatige basis kennissessie georganiseerd, waarbij auteurs tips krijgen en elkaar tips geven voor het schrijven voor de online doelgroep.

Dirkzwager steekt op het gebied van online vindbaarheid met kop en schouders boven andere Nederlandse advocatenkantoren uit. Uit recent onafhankelijk onderzoek (SearchSignals, februari 2020) onder de top 50 Nederlandse advocatenkantoren blijkt dat Dirkzwager ruim 4 keer mee bezoek uit niet-betaalde zoekresultaten verwelkomt, terwijl het kantoor in grootte op plaats 14 staat (Nederland kent 15 kantoor met >100 advocaten). Met een relatief klein aantal specialisten weet Dirkzwager online een nummer 1 positie te behalen én te behouden. Lees meer over dit onderzoek op: www.perplex.nl/blog/2020/scoren-met-content-het-succesverhaal-van-dirkzwager

Het succes van het kennisplatform is daarmee echt een team effort. Door de ultieme combinatie van doordachte technieken, kennis van de markt en de doelgroep, producten en diensten die afgestemd zijn op de wens van de potentiële cliënt, inzicht in functioneren van content én contentcreatie door specialisten is het kennisplatform van Dirkzwager een ongekend succes te noemen. De kracht van content in optima forma!

Perplex Digital B.V.

Arnhem
Perplex Digital B.V.
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe