Sfeer: Stijging add-to-cart ratio en conversieratio

Omschrijving

Dankzij verschillende Digital Marketing optimalisaties op de webshop van Sfeer.nl is de add-to-cart-ratio met 9,8% toegenomen en de conversieratio vanaf de product detail pagina’s met 12,8%.

Doel

Aan de basis van de optimalisaties ligt de XSARUS Data Driven Marketing aanpak. Inzicht creëren in data en deze data als uitgangspunt gebruiken, vormde de start van het traject. Binnen de Sfeer.nl webshop bleek al snel dat de product detail pagina’s een knelpunt vormden. Dit was namelijk de plaats binnen de webshop waar bezoekers regelmatig afhaakten. Maar waarom verlaten bezoekers de product detail pagina? Allereerst is door middel van data-analyse gezocht naar de oorzaak. Welke devices worden het meest gebruikt om de webshop van Sfeer.nl te benaderen? Dit was helder, het meeste verkeer komt binnen via mobiel. Deze informatie is aangevuld met de prestaties vanuit verschillende kanalen. Uit onderzoek bleek dat het verlaten van de product detail pagina een overkoepelend issue was op alle devices.

Met behulp van de tool Hotjar heeft XSARUS een on-page survey opgezet. Op de product detail pagina’s verscheen gedurende een aantal weken een pop-up met de vraag: ‘is de productinformatie op de productpagina’s voldoende?’. Uit honderden reacties van consumenten werd duidelijk dat een kwart van de respondenten deze vraag met nee beantwoordde. De waaromvraag resulteerde in waardevolle informatie.

De consument liep aan tegen onvolledige productinformatie in de vorm van onduidelijkheid over productafmetingen, garantievoorwaarden en het ontbreken van detailfoto’s. Met als gevolg dat bezoekers uitstapten op de product detail pagina’s en niet overgingen tot een aankoop, omdat er teveel twijfel bleef bestaan over het product. Tijd voor de XSARUS’ UX & conversie specialisten en stakeholders om te brainstormen over de oplossingen.

Resultaat

Dit resulteerde in de volgende optimalisaties:

1. Productfoto’s met afmetingen toevoegen
Door productfoto’s weer te geven inclusief alle afmetingen, is een grote stap gezet op het gebied van productinformatie. In één oogopslag is tot in de details duidelijk wat de consument van het product kan verwachten.

2. Uitgebreide technische specificaties weergeven
Door de technische specificaties van de producten uit te breiden met een uitvoerige maatvoering, waaronder de draagkracht van producten, is er meer duidelijkheid gecreëerd. De consument hoeft zich geen zorgen meer te maken of een product wel of niet in de woonkamer past.

Na het doorvoeren van de verbeteringen binnen de webshop, werd de impact tijdens de evaluatie en het doormeten van resultaten al snel zichtbaar. Op de product detail pagina’s is zowel het add-to-cart ratio als het conversieratio vanaf de productpagina’s significant gestegen. De add-to-cart ratio is toegenomen met 9,8%, wat inhoudt dat bezoekers procentueel gezien producten vaker toevoegen aan het winkelmandje. De gestegen conversieratio van maar liefst 12,8% geeft aan dat bezoekers vanaf deze pagina’s ook vaker overgaan tot de daadwerkelijke aankoop.

Overige informatie

XSARUS heeft er eerder met Sfeer.nl voor gezorgd dat de webshop pagina’s functioneel goed in elkaar zitten. Door kwantitatieve data en kwalitatieve data als gebruikersfeedback te combineren, wordt de inhoud van de pagina’s steeds relevanter voor bezoekers en worden zij beter begeleid en overtuigd binnen het oriëntatieproces. Verschil maken door naar de doelgroep te luisteren en hierop in te spelen.

In een maandelijks cyclisch proces zorgt XSARUS dat het uiterste wordt gehaald uit de Sfeer.nl webshop. De stappen analyseren, adviseren, realiseren en evalueren worden continu doorlopen binnen de relevante Digital Marketing specialisaties. Met als doel de Sfeer.nl bezoekers een maximale gebruikservaring bieden, conversie verhogen en de loyale klantenbase vergroten. Een uitdaging die XSARUS en Sfeer.nl blijven aangaan.

XSARUS

Middelharnis
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Type oplossing

+ Voeg case toe