SIRE Waardeer het. Repareer het.

Omschrijving

In Nederland gooien we heel wat spullen weg (50 kilo per persoon per jaar) .‘Waardeer het. Repareer het.’ maakt mensen bewust van de waarde van die spullen en roept mensen op om zelf te repareren. Want repareren geeft je trots, voldoening en een vollere portemonnee terug.

Doel

1) Bewustwording:
Nederland bewust maken van het feit dat we veel te veel onnodig weggooien en dat dat ook anders kan. Mensen overtuigen van de waarde van spullen en dat zelf repareren je een gevoel van beloning, trots en overwinning geeft. Daarbij vermindert repareren de impact op het milieu en pakt het vaak ook nog eens positief uit voor je portemonnee.

2) Cultuurverandering:
Afstoffen van en nieuw leven blazen in het begrip repareren.

Secundair
3) Aanzet tot gedragsverandering:
De barrières om te repareren zijn vaak het ontbreken van kennis of kunde. Ondanks dat een campagne van 3 maanden over het algemeen te kort is om lang ingesleten gedrag te veranderen, streeft SIRE ernaar met de campagne de aanzet hiertoe te geven.

Resultaat

In plaats van te focussen op het verkleinen van de afvalberg (deze boodschap horen mensen al te vaak), richtten we ons op de waarde van producten en het positieve gevoel dat repareren geeft. Je repareert namelijk niet alleen je schoenen, maar ook een stukje zelfvertrouwen. Dat was de boodschap van de reparatie-odes die we schreven voor de meest weggegooide alledaagse spullen. De voiceover verbond alle kanalen: TV, radio, bioscoop, outdoor, print, social, PR en de website.

Maar bewustzijn creëren was niet genoeg. Daarom boden we de doelgroep een concreet handelingsperspectief op repareerhet.nl. De website was het hart van de campagne waarop de reparatie-assistent iedereen stapsgewijs kon helpen met hun reparatie. En als je er zelf niet uitkomt, stuurt de site je naar een Repair Café of een professionele reparateur.

83% van Nederland vindt de campagne relevant en waardeert de campagne met een dikke 7.5. Het resulteerde in 10% minder mensen die spullen direct weggooien, 9% heeft voor het eerst spullen gerepareerd en 14% repareert vaker dan voorheen. Maar veel belangrijker nog, we hebben op piekdagen 6.000 online bezoekers per dag kunnen helpen met hun reparaties (en meer dan 67.000 reparaties na twee weken). Repareerhet.nl verwees ook naar het Repair Café, dat als gevolg van de campagne tot wel 43% groei in verschillende cafés in Nederland heeft gerealiseerd. Ook nu de campagne is afgelopen blijft repareerhet.nl bestaan, het is namelijk geadopteerd door Milieu Centraal en zal ook in de toekomst nog bij vele reparaties kunnen helpen.

Overige informatie

Maar wat we helemaal waarderen is dat SIRE gigantisch veel mails (ruim 600) ontving met overwegend bijval, zoals “Ik wil op mijn Volvo Amazon (1962) een sticker plakken met als opschrift Waardeer het. Repareer het. Heeft u een dergelijke sticker? Mag best groot zijn.” Ook de reparatie branche liet SIRE in groten getale weten heel blij te zijn met de campagne, omdat het zorgde voor meer bezoekers. Alleen het de voorzitter van het Repair Café in Den Haag was minder positief. Zij konden door de campagne de drukte nauwelijks nog aan. Sorry Huib!

Dept

Amsterdam
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe