Social media als aanjager van slimmer parkeren in de stad

Omschrijving

In de afgelopen jaren zijn er verschillende nieuwe gemeentelijke parkeergarages geopend in Rotterdam. Door de aantrekkende economie neemt de behoefte aan parkeerplekken in garages toe. Parkeergarages hebben een ‘duurder’ imago dan op straat parkeren. RauwCC heeft met een strategische socialmedia-aanpak de Gemeente Rotterdam geholpen de publieke opinie positief te beïnvloeden.

Doel

Bezoekers aan en bewoners van de Maasstad hebben het idee dat parkeren in een parkeergarage in het centrum een kostbare aangelegenheid is. De gemeente Rotterdam benaderde ons om te helpen dit beeld via social media te veranderen. Hierbij werden drie doelen gesteld:
- Informatievoorziening verbeteren over de parkeergarages en P+R-terreinen;
- Bijdragen aan een beter sentiment rondom gemeentelijke parkeergarages;
- Traffic genereren naar de nieuwe website (www.parkereninrotterdam.nl) en bekendheid geven aan de optie om daar je parkeerplek te reserveren.

Resultaat

Vanaf ons startmoment in de actieve uitvoering van de strategie, begin november 2015, lag de focus op de Schouwburgpleingarage en de nieuwe Kruispleingarage. We speelden sterk in op actualiteit, en dat werkte. Bijvoorbeeld rond de drukte van kerstinkopen in december 2015 hadden we succes met diverse Facebookposts: rondom het Songbirdfestival in de Doelen, Oud & Nieuw en het International Film Festival Rotterdam. Ook posts over de nieuwe Filmvoordeelkaart, een samenwerking van de gemeente en Pathé, waren populair.
In 2016 geven we onder andere met Valentijnsdag aandacht aan de Hotel-voordeelkaart. Prettige bijkomstigheid dat het reserveren van parkeerplaatsen in steeds meer parkeergarages wordt uitgerold.
Uit Google Analytics van november en december blijkt dat social media de belangrijkste bron is van traffic naar de website (in vergelijking: de minste via organische zoekopdrachten). Vooral Facebook is daar debet aan. En wat Twitter betreft; daar groeide het aantal tweetweergaven van nog geen 4.000 in oktober 2015 naar bijna 60.000 in december. Een helder en mooi resultaat!

Overige informatie

Behalve harde cijfers willen we weten wat de sentimenten zijn rond de berichtgeving over gemeentelijk parkeren in 010. Daar duiken we de komende tijd in, parkeer dus gerust nog een keer bij RauwCC voor een update over de zachte kant.

+ Voeg case toe