Poki: Speelse corporate site voor een net zo speels merk

Omschrijving

Twee jaar terug vond de jury het niveau van de inzendingen in de categorie ‘Corporate’ niet bijzonder indrukwekkend. Of we niet een tandje konden bijschakelen. Challenge accepted.

Internationaal gameplatform Poki vroeg ons een nieuwe corporate site te ontwikkelen. Eentje die past bij het merk: slim, vriendelijk en een tikkeltje funky.

Doel

Wat nu het Poki-platform is, begon in 2005 als een spelletjessite op een zolderkamer. Sindsdien is de site van drie bezoekers per week uitgegroeid naar 30 miljoen unieke bezoekers per maand. Deze bezoekers komen uit 51 landen en spelen samen zo’n 1.100.000 uur per dag. Flinke aantallen dus. Poki is dan ook wereldwijd marktleider op het gebied van webgames.

Een jaar geleden richtte het bedrijf de pijlen op een nieuwe missie. Poki wil de ultimate online playground worden. Een plek waar gamedevelopers, spelers en adverteerders samenkomen. Maar hoe communiceer je deze missie op een duidelijke manier naar zo’n gemengde doelgroep? En dan ook nog op een speelse manier, in een tijd waarin Flash op sterven na dood is en schaalbare designsystemen regelmatig resulteren in saaie interfaces?

Het antwoord? Doen waar we altijd goed in zijn geweest: spelen. Naar buiten gaan en met gebruikers praten. Protoypen, testen en leren. En uiteindelijk innoveren.

Dit zie je allemaal terug op de fonkelnieuwe corporate website. Een pagina waar we:

• gamedevelopers overtuigen om hun game op Poki te plaatsen
• potentiële werknemers laten zien dat Poki een bedrijf is waar ze willen werken
• adverteerders laten zien dat Poki een aantrekkelijk platform is
• ouders van kinderen informeren over gamen op het Poki-platform

Tot slot was het doel om van de corporate-page een centraal punt te maken waar elke bezoeker snel bij de voor hem relevante informatie terecht komt: ontwikkelaars naar het publicatiedashboard, potentiële werknemers naar de vacatures en adverteerders naar het accountmanagement.

Resultaat

We hebben het concept van een corporate site weten te combineren met een webgame. En dat is in wezen de essentie van de speeltuin die we aan het bouwen zijn. Het resultaat is een speelse pagina die precies weerspiegelt wie Poki is en waar het merk voor staat. Een corporate site die aansluit bij alle users.

Poki heeft veel te vertellen. Daarom is de opbouw van de informatie cruciaal. Wij hebben geholpen om uit te zoeken wat nou écht belangrijk is. Dat hebben we vervolgens ook getest bij de verschillende doelgroepen. De mix van boodschappen vormde de basis van het informatieontwerp:

• de missie en visie van Poki
• stuk voor adverteerders
• stuk voor developers
• stuk voor potentiële werknemers


Ontwerp

‘We let the world play’. Dat is de visie van Poki. Dus laten we de wereld spelen. Letterlijk. In nauwe samenwerking met het team van Poki hebben we van de corporate site een game gemaakt. Eentje met een conversational interface. Een pagina waar brand, motion design en UX writing mooi samenkomen. Een corporate site die niet voelt als een corporate site, maar als een creatieve uitwerking van de brand values.

Kortom: show, don’t tell en practice what you preach.

Overige informatie

Het verhaal van Poki leest als een jongensboek. We schrijven 2005 als een piepjonge Bas Moeys met webgames begint. Gewoon, vanaf z’n zolderkamertje. Bas betrekt Michiel bij het bedrijf en samen vormen ze Poki in 2014. Vanaf dat moment gaat het echt hard. Niet alleen de bezoekersaantallen groeien hard, ook de waarden en ambities van de organisatie ontwikkelen zich. Dit betekende dat de corporate site anno 2017 niet meer voldeed.
 
Om de merkwaarden tot in elke pixel op de pagina te krijgen, hebben we nauw samengewerkt met het team van Poki. Dat begon met de keuze om bij Poki op kantoor te werken, samen met hun ontwerpstrateeg Ramon Schreuder. Dit stelde ons in staat om vaak te sparren en snel te schakelen.

Resoluut

Amsterdam
Resoluut
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe