Spotta: van platform 2.0 tot leesgedraganalyse

Omschrijving

De wereld van de reclamefolder verandert in rap tempo. Het verspreiden en gebruik van de fysieke folder staat onder druk door wetgeving en digitale ontwikkelingen. Er blijft echter één constante; de consument is nog altijd op zoek naar voordeel en inspiratie. Deze veranderingen dwingen daarom Spotta te transformeren, waaronder digital.

Doel

Spotta’s doel is om het hart van de consument sneller te laten kloppen door voordeel & inspiratie te delen. Om dit te bereiken moeten grote stappen worden gemaakt om niet alleen de veranderingen bij te houden, maar vooral om voorop te lopen en om voordeel en inspiratie ook online bereikbaarder, relevanter en persoonlijker dan ooit te maken.

De doelstelling is om meer bereik te genereren en een bredere doelgroep aan te spreken. Daarin is relevantie cruciaal. Daarom stelt Spotta data centraal, ‘het brein’, die het hart ‘voedt’ om het sneller te laten kloppen.

De transformatie is groots aangepakt, waarin binnen 6 maanden de volgende zaken zijn bereikt:

- Nieuw bereikplatform
- Twee schaalbare apps
- Twee Chatbots

Consumentengedrag verzamelen in een nieuw bereikplatform:
Het nieuwe Spotta platform is vanaf de grond af opnieuw gebouwd, waarin data een centrale rol heeft. Zo is het volledige ecosysteem op de schop gegaan, waarbij vanuit de oude situatie 30 aparte ‘data-silo’s’, teruggebracht zijn naar één centraal systeem. Daarbij is een data management platform (DMP) ingericht om 360 graden profielen van bezoekers en gebruikers op te kunnen bouwen, om zo gebruikers te bedienen met zo relevant mogelijk voordeel en inspiratie.

Resultaat

Binnen het nieuwe Spotta platform zijn alle online folders naar een nieuwe folder viewer van We.Publish gemigreerd. Deze viewer zorgt voor meer bereik doordat alle online folders een unieke URL krijgen, die zorgt voor betere indexatie in zoekmachines. Wat de viewer ook zeker uniek maakt is het kunnen tracken en analyseren van leesgedrag in de folders. Verder is de We.Publish viewer beter schaalbaar op bijv. mobiel en in de apps.

De gebruiker kan in het Spotta platform, via 1 van de touchpoints, een account aanmaken. In dit account worden naast alle gedrags- en klikdata, ook de persoonlijke voorkeuren, timings, etc, verzameld om een volledige 360 graden klantprofiel op te bouwen dat gebruikt wordt om de bezoeker relevant te targeten. Where the heart meets the brain!


Folderviews:
In de periode juli 2016 tot en met januari 2017 zijn de folderviews met 152% gestegen.

Dagelijkse gebruikers web:
In de periode september 2016 tot en met januari 2017 is het dagelijks gebruik met 65% gestegen.

Gebruikers gehele ecosysteem
In de periode september 2016 tot en met januari 2017 is het totaal aantal gebruikers met 147% gestegen.

Sessieduur web
In de periode september 2016 tot en met januari 2017 is de sessieduur met 41% gestegen.

Overige informatie

Naast de transformatie van het platform, was ook de uitdaging om twee nieuwe, schaalbare apps te ontwikkelen. Daarnaast zijn er rondom de feestdagen Sinterklaas en Kerst ook twee Chatbots ontwikkeld.

Twee schaalbare apps:
Ook de Spotta apps zijn uiteraard meegenomen in de transformatie. Om al die folders met zware belasting goed mobiel te tonen waren er betere apps (iOS & Android) nodig die schaalbaar zijn om die belasting aan te kunnen. Ook het DMP is geïntegreerd in de apps om de profielopbouw te versnellen. Leesgedrag in folders, folder voorkeuren en klikgedrag in de apps wordt hierdoor centraal opgeslagen.

Twee Chatbots:
Chatbots geven de mogelijkheid om op een persoonlijke en relevante manier gebruikers te helpen aanbiedingen en inspiratie te vinden. Vanuit een natuurlijke dialoog chatten gebruikers met de Sintbot en Kerstbot om aanbiedingen en inspiratie te vinden voor respectievelijk kindercadeautjes en kerst recepten. Een hele relevante plek voor Spotta om aanwezig te zijn. Maar vooral belangrijk om te leren hoe Chatbots werken en hoe een conversatie persoonlijk aan kan voelen voor gebruikers.

Resultaat Chatbots:
Gebruikers waardeerden de conversatie met de chatbots gemiddeld met een 4 van de 5.

+ Voeg case toe