Strategie voor het organiseren van digitale content

Omschrijving

Het Van Gogh Museum beschikt over veel digitale content. Om die enorme hoeveelheid informatie goed te kunnen gebruiken én te beheren vroeg het museum Nieuw Initiatief om hulp. We ontwikkelden een strategie en ontwerp voor het slim beheren en toegankelijk maken van al deze assets.

Doel

De organisatie is inmiddels wereldberoemd als museum, maar óók als kenniscentrum. Alle kunstwerken en objecten in de collectie van het museum zijn gedigitaliseerd. Er zijn ook veel documenten en transcripties beschikbaar over het leven van Vincent van Gogh. Het museum zocht een manier om het gebruiken en beheren van die enorme hoeveelheid aan informatie makkelijker te maken.

Resultaat

Met een uitgebreid intern gebruikersonderzoek hebben we geïnventariseerd hoe de verschillende assets (digitale bestanden, documenten, foto’s, brieven, audio en video) gebruikt worden en wannéér deze gebruikt worden. Uit het onderzoek volgde een goede oplossingsrichting: een gebruiksvriendelijk platform waar alle assets snel en makkelijk te vinden en beheren zijn.

Bij de realisatie van de uitgewerkte strategie kan het museum het verhaal van Van Gogh makkelijker delen. Ook kunnen alle medewerkers van het museum sneller verbanden zien tussen alle beschikbare kennis in beeld, tekst en geluid.

De strategie die we voor het museum ontwikkeld hebben, helpt de hele organisatie om een eenduidig verhaal te communiceren. Team Marketing & Communicatie kan nu bijvoorbeeld veel beter een verhaal vertellen bij tentoonstellingen of op social media, door de enorme hoeveelheid aan documenten waar ze uit kunnen putten. Tentoonstellingen worden nóg indrukwekkender, omdat er sneller een verhaal neergezet kan worden bij elk werk van Van Gogh. Of bij een product in de webshop.

In een aantal sessies hebben we use-cases, UX-diagrammen en wireframes opgesteld voor het platform. Ook hebben we gekeken naar de IT-architectuur en kennisarchitectuur van het museum. Er is gekozen voor een oplossing met een ontologie, ook wel een knowledge graph genoemd.

Daarnaast verkleint de strategie de kans op dubbele inkoop van bijvoorbeeld fotografen of andere contentmakers. Ook wordt het beheer van gebruiksrechten op ingekocht beeldmateriaal een stuk makkelijker. Alle kennis is dan namelijk snel en makkelijk beschikbaar op één platform.

Nieuw Initiatief

Deventer
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.

Disciplines

Type oplossing

Tags

+ Voeg case toe