Supporter van Schoon

Omschrijving

Sinds 1991 ontwikkelt Stichting NederlandSchoon activiteiten om zwerfafval te voorkomen. Op www.supportervanschoon.nl informeert, motiveert & activeert het Gemeenten, bewoners, scholen, bedrijven en (sport)verenigingen om samen in actie te komen voor een omgeving zonder zwerfafval. Intracto ontwikkelde het volledige platform en bijbehorend CRM/e-mail marketing programma. Tevens supporten we bij awareness campagnes.

Doel

Het doel van NederlandSchoon is een schoon Nederland. Zij wil dit bereiken door op te treden als ‘verbinder’ en als ‘kennisinstituut’. NederlandSchoon vroeg ons om hun activatie- / community platform ‘Supporter van Schoon’ te vernieuwen. Via dit online platform wil NederlandSchoon mensen in beweging krijgen om zelf de handen uit de mouwen te steken. Het platform heeft als communicatiedoelstelling:

- Engagement vergroten » een online community (uit)bouwen; voor en door supporters (verbinden)
- Lokaal inzichtelijk maken van schoonmaak activiteiten in de buurt » Inspiratie bieden, motiveren en activeren.
- Handelingsperspectief bieden » wat kan ik doen en hoe helpt NederlandSchoon mij hierbij? Het platform faciliteert acties en initiatieven met kennis en materialen.

3 concrete conversiedoelstellingen waarmee de betrokkenheid wordt gemeten zijn:

1. Zoveel mogelijk eigen ‘schoongebieden’ claimen
2. Een eenmalige actie op touw zetten
3. Een keer meehelpen aan een eenmalige actie of bij een gebied

Door deze CTA's op de juiste manier te stimuleren en trechteren is het doel niet alleen het claimen, maar ook het schoonhouden op de lange termijn. Dit noemen we het ‘adopteren van een schoongebied’. De CTA's en user experience zijn gestoeld op basis van inzichten uit o.a. gebruikerstesten en onderzoek van Motivaction.

Resultaat

GEKOZEN OPLOSSING:
Vanuit de wens voor open-source en het aanzienlijke aandeel maatwerk is er gekozen voor een implementatie binnen de Cloud versie van Umbraco CMS. De bereikbaarheid/schaalbaarheid tijdens piekbelasting was hierbij ook een pré. Het platform is geïntegreerd met de e-mailmarketing automation software van Copernica en uCommerce voor de webshop.

RESULTATEN:
Het jaar voorafgaand aan de lancering van het nieuwe platform werden er 779 schoongebieden geclaimd via het oude platform (schoonopdekaart.nl). Sinds de lancering op 16 september 2019 van het nieuwe platform, gecombineerd met een activatiecampagne via social media in Friesland, zijn er ruim 3.822 gebieden bijgekomen. Kijkende naar het totaal aantal geclaimde gebieden op maandelijkse basis is dit een stijging van ruim 970%.

Wendy Saas (product owner Supporter van Schoon) licht toe; “Het claimen van een gebied is ons ultieme doel, maar heeft tevens de hoogste drempel. Dachten we. We namen aan dat men eerder zou kiezen om mee te doen met een ander en/of een eigen eenmalige actie te organiseren. Maar schoongebieden claimen blijkt het meest populair. In heel Nederland. En dat terwijl er alleen in Friesland een mediacampagne is ingezet.”

Er worden nu op maandelijkse basis 8,5% meer eenmalige acties georganiseerd dan via het oude platform sinds 2015. Sinds de lancering op 16 september 2019 gaat dit om 1479 aangemaakte acties.

Daarbij komt nog dat in de webwinkel van Supporter van Schoon maandelijks 117% meer starterkits en losse artikelen zijn verkocht kijkende naar de afgelopen 5 maanden versus de periode daarvoor.

Overige informatie

Het nieuwe platform realiseerde we in slechts 4 maanden (agile/scrum). We ontwikkelden tevens een relationship marketing programma dat momenteel wordt uitgerold en ervoor moet zorgen dat supporters (samen) actief blijven. We verwachten van Supporters van Schoon nogal wat. Het claimen van een gebied is niet niks. Wat we terug doen is dat het platform je helpt bij het uitnodigen van anderen (speciale voorbeeld e-mails), bij het hartelijk onboarden (een welkom e-mail flow en een Supporter van Schoon Starterspakket). Natuurlijk faciliteren we de mensen die een gebied claimen het hele jaar met 'always on' tips en nieuwtjes en helden uit de buurt.

Op de roadmap staat bovenaan het verder uitbouwen van de community die supporters (verenigingen en particulieren) onderling nog meer verbindt.

Het monitoring team van NederlandSchoon buigt zich in een latere fase van de campagne over een daadwerkelijke effectmeting van de campagne in het land. Er wordt dan concreet gekeken naar de reductie van het zwerfafval in specifieke gebieden.

Het succes van Supporter van Schoon heeft ook een ‘keerzijde’ blijkt uit onderstaande anekdote ;-)

“NederlandSchoon is een tijdje terug benaderd door een Jumbo vestiging die een schoongebied wilde claimen maar kwam erachter dat het gebied rondom de vestiging al volledig ‘geclaimd’ was door particulieren. Jumbo wilde graag de gegevens van de persoon in kwestie om een leuke attentie te verzorgen en een helpende hand te bieden. Nederland Schoon heeft vanuit de community gedachte het contact verzorgd tussen hen.”

+ Voeg case toe