Voordekunst: Crowdfunding van de toekomst

Omschrijving

Voordekunst (VDK) is het grootste crowdfunding donatieplatform van Nederland. Uniek in de wereld door de focus op kunsten. Nadat we samen met VDK de toekomst van crowdfunding in kaart hebben gebracht hebben we de strategie, design, development en marketing van het nieuwe platform realiseert.

Doel

De belangrijkste doelstelling was om zoveel mogelijk handelingen die door Voordekunst analoog werden uitgevoerd te automatiseren binnen het nieuwe platform. Daarnaast moest het platform beter presteren dan de vorige op basis het aantal donaties en de conversie op de belangrijkste landingspagina’s.

Resultaat

De strategie voor het Voordekunst.nl platform is driedelig: Makers, VDK en dan de donateurs. In het begin hebben we ons met name gericht op de customer journey van de maker. Dit process wilde we zo makkelijk mogelijk maken. Immers: zonder makers, geen platform. Hierna hebben we de customer journey van VDK uitgewerkt. We hebben alle handelingen die door communitymanagers van VDK worden uitgevoerd weten te automatiseren. Zelfs het ondertekenen van de contracten gebeurt volledig digitaal binnen platform. Binnen het CMS ziet VDK real life statistieken van welke projecten op schema lopen en welke niet.

Het grootste resultaat is dat 2015 een recordjaar was voor VDK. Er werd door €45.865 donateurs €3.558.550 gedoneerd. Een groei van 35% ten opzichte van 2014.

Doordat we de gehele customer journey van VDK zelf hebben uitgewerkt konden we alle werkzaamheden automatiseren. Hierdoor zijn er meerdere FTE binnen VDK die vrij zij gekomen om andere activiteiten te doen.

Het merk voordekunst heel sterk vertaald naar online. Zowel binnen het design als in functionaliteiten waar gebruikers blij van worden.

Overige informatie

Voordekunst.nl is wereldwijd een uniek (Nederlands) fenomeen. Er bestaat geen online crowdfundingplatform dat zo specifiek gericht is op kunst en dat zoveel donaties weet te verzamelen. Het platform is op design en technisch gebied zeer vooruitstrevend en ook nog eens zeer succesvol.

Bij Digital Natives geloven wij in positive design. Dat het vertalen van een positief merk niet alleen binnen het design plaatsvind maar ook vertaald moet worden naar positieve ervaringen. Zie hiervoor de 404 pagina en een geslaagde projectpagina.

De groei van Voordekunst faciliteren we door middel van ons Evolve programma. Een vorm van samenwerken waarin we maandelijks cijfers evalueren, verbeteringen aan het platform voorstellen en deze in kleine iteraties doorvoeren. Hierdoor kan het zijn dat de screenshots niet meer volledig overeenkomen met de liveomgeving.

+ Voeg case toe