The Smallest Ad

Omschrijving

Het werven van technisch talent vraagt in de huidige ‘war for talent’ om een slimme aanpak. In deze case laten we zien hoe we ASML’s bekendheid als werkgever lieten groeien met de kleinste advertentie ter wereld (bekroond met een officieel wereldrecord).

Doel

Het werven van technisch talent vraagt in de huidige markt om een slimme en creatieve aanpak. Zo ook voor de Veldhovense chipmachinefbrikant ASML. Uiteraard wordt er continue geworven op de grote technische universiteiten. Eén van die universiteiten is de RWTH Aachen, net over de grens in Duitsland en op een uur rijden van Veldhoven. Alleen kennen de studenten ASML nog niet genoeg om de tech gigant mee te nemen in hun selectie aan potentiële werkgevers. De vraag van ASML aan Your Social was dan ook helder: hoe verhogen we de naamsbekendheid van ASML op de universiteit in Aachen?

Resultaat

Met deze campagne behaalden we niet alleen een officieel wereldrecord en internationale media-aandacht (free publicity op onder andere New York Post, Omroep Brabant, Werf& en Patch.com), maar ook 60% bereik binnen de hele relevante doelgroep in de regio Aachen. Uit de social effect studie (afgenomen op Facebook en LinkedIn, gedurende twee weken onder alle bereikte studenten) blijkt dat we de volgende resultaten hebben behaald:

- 60% bereik in de omschreven target audience in Aachen;
- 1.100.000 impressies op social media wereldwijd;
- 180.000 video views;
- 158.000 uniek bereik;
- Awareness voor ASML is na de campagne 50% onder de meest relevante studenten. Een jaar geleden was de awareness nog verwaarloosbaar (gemeten door ASML zelf).
- Onder studenten die zich herinneren in contact te zijn geweest met The Smallest Ad campagne is de spontane awareness voor ASML 30% en de geholpen naamsbekendheid 40%.
- Ook op de kennisitems (open vraag naar wat men denkt dat ASML doet en twee kennisstatements) zien we enorme uplifts onder studenten met campagne exposure.
- Na de campagne wordt ASML spontaan genoemd in de top 15 tech bedrijven die technische studenten overwegen. ASML staat daarmee tussen bedrijven als Apple, Google, Siemens, BMW en Amazon.

Overige informatie

Het was een geweldige campagne die is ontstaan uit een – in eerste instantie – kleine briefing. ASML vroeg namelijk specifiek om een (serie aan) social post(s) om de naamsbekendheid onder de studenten aan de RWTH Aachen te verhogen. Door onze lange relatie met ASML op het gebied van (Social) Employer Branding strategie, creatie en operatie weten we inmiddels dat we ze mogen (moeten) challengen op een briefing. In dit geval hebben we dat gedaan door met een heel rijk idee te komen dat zowel heeft bijgedragen aan de briefing als de naamsbekendheid van ASML in Nederland en de rest van de wereld en wat resulteerde in een samenwerking met het demolab van ASML waarmee we samen de kleinste advertentie ter wereld hebben kunnen printen. Met een oppervlakte van 33,27 x 7,76 micrometer, niet te zien met het blote oog. Zo werd The Smallest Ad dé manier om op te vallen bij de technische studenten.

Your Social

Breda
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe