This is Eindhoven

Omschrijving

ThisisEindhoven.com is de toeristische website van Eindhoven. De website geeft richting aan de activiteiten die ontplooid worden om Eindhoven op de kaart te zetten. Binnen de website wordt met content de energie van de stad overgebracht aan de bezoeker om te informeren en bovenal te inspireren.

Doel

Eindhoven is een stad met focus. De filosofie waar de citymarketingstrategie van Eindhoven op is gebaseerd, luidt daarom ‘wie kiest, wordt gekozen’. Dat betekent ook het maken van scherpe keuzes in doelgroepen. Binnen onze strategie richten wij ons primair op twee internationale doelgroepen: City Explorers en Bright Talents. City Explorers bezoeken een stad voor een wat kortere periode. Bright Talents zijn vernieuwers die technologisch conceptueel zijn opgeleid.

In 2016 hebben wij een customer journey onderzoek laten uitvoeren naar deze kernklanten. Met deze inzichten is een activatie strategie gedefinieerd om de aantrekkingskracht op de doelgroepen te verhogen.

Een belangrijk onderdeel van deze strategie zijn onze online kanalen, in het bijzonder ThisisEindhoven.com. Ons doel is om een sterkere persoonlijke online verbinding tussen Eindhoven en onze twee internationale doelgroepen tot stand te brengen en de gebruikerservaring op de website te optimaleren.

Om dit te realiseren moest ThisisEindhoven.com van een statische website, waar men praktische informatie kon vinden, naar een inspirerend content gedreven platform transformeren die de twee doelgroepen verbindt met de stad. Er worden verschillende content vormen gehanteerd, zoals o.a. video’s, longreads, fotografie, animaties, e.d.

Omdat de interesses en behoeftes van de twee doelgroepen niet volledig overlappen, hebben wij gekozen voor twee sub-platformen op moederplatform ThisisEindhoven.com, namelijk ‘Visit Eindhoven’ en ‘Start in Eindhoven’. De website diende daarnaast ingericht te worden volgens nieuwe technische ontwikkelingen, de vindbaarheid van de website diende geoptimaliseerd te worden: activiteiten die bijdragen aan het verhogen van het organisch verkeer vanuit de zoekmachines, op basis van inzichten vanuit de customer journey onderzoeken.

Resultaat

Om het doel te realiseren is intern een team van specialisten met verschillende expertises samengesteld, om vorm te geven aan de content- en web strategie. Denk hierbij aan onder andere een content manager met redactieteam, een web specialist, een inbound specialist en een social media manager.

Om een sterkere persoonlijke online verbinding met de twee doelgroepen tot stand te brengen is er een content strategie opgesteld, met als doel de eindgebruiker te inspireren. De content strategie sluit in zijn geheel aan op de interesses en behoeftes van de twee doelgroepen en bestaat uit verschillende soorten formats en content vormen, zoals video, fotografie, audio, animaties en copy. De content strategie vormde de basis voor het ontwerp van de website.

Het team heeft daarnaast tijdens het proces focus gelegd op doorontwikkelingen en functionaliteiten die de meeste waarde voor de eindgebruikers oplevert. Belangrijk hierbij is dat de UX-flow is verbeterd en de website voldoet aan de huidige norm van technische specificaties.

Een resultaat van deze ontwikkelingen is dat de website vele malen beter gevonden wordt binnen zoekmachines. Zo is ThisisEindhoven.com in 1,5 jaar tijd van nog geen 10 top-3 posities in Google gestegen naar 750 top-3 posities. Daarnaast zijn de bezoekersaantallen flink gestegen (+67,88%), zowel nationaal als internationaal (+61,45%). Als laatste is het aantal leads die doorklikken van ThisisEindhoven.com naar bijvoorbeeld events, restaurants en winkels met +533,58% gestegen.

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

Insiders Online & George&Harrison;

Overige informatie

Het design van de website is ontworpen door designbureau George & Harrison. Er is een styleguide ontwikkeld die de basis vormt voor alle uitingen rondom het merk This is Eindhoven, denk aan onze social media kanalen en offline middelen (city map etc.). De website is gebouwd in de nieuwste versie van cms Kunstmaan door internetbureau Insiders Online. Tijdens het proces hebben George & Harrison en Insiders Online intensief samengewerkt onder begeleiding van Eindhoven365.

George&Harrison;

Eindhoven
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe