Toverspiegel

Omschrijving

Een echte voice assistant in de vorm van een pratende spiegel die past binnen de wondere wereld van de Efteling. De spiegel dient als virtuele assistent voor Hotels & Resorts-gasten maar biedt tevens vermaak voor het gehele gezelschap. We combineren voice, beeld en belevingsaspecten om een bijzondere beleving te creëren.

Doel

De magische wereld van de Efteling... Wiens hart gaat er níet sneller van kloppen?

De huisje van Bosrijk en het Loonsche Land kennen echter niet zo'n grote magische beleving als het park zelf. Om die beleving te vergroten bedacht de Efteling het spannende plan om in elk huisje een magische pratende spiegel op te hangen.

Die spiegel fungeert in de basis als een 'gewone' spiegel, maar kan via nieuwe voice-technieken luisteren naar de bewoners van het huisje en antwoord geven op veel voorkomende vragen via spraak, beeld en belevingsaspecten (led-verlichting). Hiermee is het een leukere, interactieve vervanger worden van de gangbare informatiemappen.

In één week ontwikkelden we een werkend prototype dat vervolgens getest kon worden in een huisje. Tijdens de pilot konden de gasten in deze vakantiewoning aan de spiegel vragen hoe laat het park opent, wat de wachttijden bij attracties zijn, of welke attracties in onderhoud zijn. Maar de spiegel is ook best in voor een taal- of spiegelbeeldmuziekquiz.

Doel was het informeren en inspireren door aan te sluiten bij het sprookjesachtige karakter van de Efteling.

Doelstelling van de Toverspiegel was om te verifiëren of dit product aanslaat en zo snel mogelijk te leren hoe bezoekers zo’n spiegel ervaren: vinden ze het leuk, handig en bruikbaar? Of vinden ze het spannend, een inbreuk op de privacy en onwennig? Wat vragen ze, en hoeveel van hun vragen worden naar tevredenheid beantwoord?

Secundair doel was om tijdens de test gelijk kleine verbeteringen in content en interactie aan te brengen.

Resultaat

De doelgroep bestaat uit gasten van de huisje van Bosrijk en het Loonsche Land. Ee is een groter familiehuisje uitgekozen, zodat er getest kon worden met verschillende generaties. Van grootouders tot en met kinderen, dit voice-product moet iedereen kunnen betoveren.

Er is gekozen voor de ontwikkeling van een prototype om het product te valideren. Door direct te testen met eindgebruikers is de Toverspiegel productiewaardig gemaakt.

Het prototype is productiewaardig, gasten in het huisje waren enthousiast dat er gekeken wordt naar mogelijkheden om dit voice-product (of een variant hierop) verder uit te rollen binnen Hotels & Resorts.

Overige informatie

Bijzonder aan deze case is de combinatie van verschillende technieken. We creëerden een fysieke spiegel met daarachter hardware die interactieve communicatie mogelijk maakt. Om de magie te vergroten kozen we niet voor een standaard 'wake word', zoals 'oké Google'. De spiegel wordt geactiveerd als je 'Spiegeltje, spiegeltje' zegt.

Qua stem hebben we extra moeite gedaan om het magische karakter op te wekken. We hebben een aparte stem gekozen die echt een persoonlijkheid heeft. Zo krijg je het idee dat de Toverspiegel een lakei uit een sprookje is.

Op dit moment spreekt de spiegel alleen Nederlands, maar het doel is om deze in een later stadium viertalig te maken en ook een meer Eftelingse stem geven.

Toen we hieraan begonnen, wisten we al snel dat we het ons niet makkelijk zouden maken. Want hetgeen wij graag wilden, daar kon niet één enkel platform in faciliteren. De kracht was vanuit één platform de meerdere platforms en technologieën te combineren. De beleving vanuit de Efteling en de brede technologische kennis van Q42 hebben dit mogelijk gemaakt.

Q42

Den Haag
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe