Transformatie LeasePlan Bank naar cloud native organisatie

Omschrijving

LeasePlan Bank werd in 2010 opgericht en onderscheidt zich sindsdien met scherpe keuzes. Bijvoorbeeld de keuze om zijn ruim 200.000 Nederlandse en Duitse klanten in de toekomst vanuit de cloud te bedienen. Om dit cruciale project in goede banen te leiden deed de bank een beroep op Iquality.

Doel

Financiële dienstverleners staan onder grote druk om steeds efficiënter, goedkoper en klantgerichter te werken. LeasePlan Bank startte zijn dienstverlening in 2010, maar ondervond acht jaar later al aanzienlijke hinder van zijn verouderde IT-systemen. “Deze systemen vereisten steeds meer onderhoud, en het doorvoeren van updates en aanpassingen duurde steeds langer”, vertelt Brockhoff. “Bovendien werd het toevoegen van nieuwe functionaliteiten voor onze klanten steeds omslachtiger.”

LeasePlan Bank besluit daarom in het voorjaar van 2018 zijn gehele online productieomgeving naar de cloud te brengen. Voor het vastleggen en muteren van de klantgegevens aan de achterzijde maakt de online spaarbank gebruik van de cloud-based core-banking oplossing van fintech firma Ohpen. Iquality verzorgde de cloudmigratie van de online bankingomgeving. Waaronder de websites voor de Nederlandse en Duitse markt, en de omgeving waar klanten onboarden en bankieren.

“Iquality heeft een vast team voor ons samengesteld met experts op het gebied van strategie, concept, design, development én support”, vertelt ICT Lead Robert Brockhoff van LeasePlan Bank. “Zo’n Team-as-a-Service oplossing werkt heel efficiënt, omdat deze experts precies weten wat onze uitdagingen zijn. Bovendien komen ze regelmatig proactief met nieuwe mogelijkheden om onze online serviceverlening verder te verbeteren. Het voelt echt als een verlengstuk van ons team.”

Resultaat

Het doorlopend aanpassen van op lokale servers draaiende systemen heeft veel voeten in aarde. Dat start direct bij de ontwikkelaars. Die produceren niet alleen de nieuwe code, maar moeten ook controleren hoe de nieuwe situatie functioneert. Kunnen klanten nog wel inloggen? Laadt de site nog steeds snel genoeg? En zijn er bij het ophalen van klantgegevens geen veiligheidsrisico’s ontstaan?

Elke aanpassing moet eerst afzonderlijk worden getest en daarna als onderdeel van het geheel. Pas dan kan de nieuwe omgeving door naar de volgende fase. Daar volgen opnieuw talrijke testscenario’s om het functioneren van de nieuwe situatie op de servers van de hostingpartij te controleren. Een flink deel van die tests is handwerk en veel tests triggeren nieuwe arbeidsintensieve aanpassingen.

In de nieuwe situatie werken de ontwikkelaars in de DevOps-omgeving van de Azure Cloud. Die automatiseert veel taken van het team gedurende de gehele levenscyclus van de toepassing: planning, ontwikkeling, levering en gebruik. Elke ‘check-in’ van een nieuw stukje code triggert automatisch alle relevante testscenario’s. Als dat problemen veroorzaakt, weten de ontwikkelaars dat vrijwel direct.

Daarmee is het oude, vaak wekenlang durende testproces dus in één klap overbodig. “Een heel comfortabel gevoel”, aldus Brockhoff. “We kunnen nu desnoods wekelijks een nieuwe release doorvoeren. Bovendien monitort Iquality nu ook dagelijks de prestaties van de live productieomgeving. Als er iets dreigt fout te gaan kunnen we daardoor proactief reageren en passen we de situatie desnoods dezelfde dag aan. Al met al dus een enorme verbetering.”

Overige informatie

Naast het optimaliseren van de bestaande service, zoekt LeasePlan Bank doorlopend naar mogelijkheden om klanten op nieuwe manieren van dienst te zijn. Het Azure cloudplatform investeert miljarden in het ontwikkelen en beschikbaar maken van onderscheidende Services op het gebied van onder andere AI, machine learning, analytics, blockchain en IoT. Deze gespecialiseerde applicaties zijn direct inzetbaar, schaalbaar en vereisen geen extra infrastructuur of management.

“We kijken onder meer naar mogelijkheden om ons onboarding proces verder te versoepelen”, vertelt Brockhoff. “Bijvoorbeeld door de gegevens van gescande identificatiebewijzen direct in het profiel van nieuwe klanten te verwerken. Dankzij de beschikbaarheid van Azure Services hebben we nu vele intelligente services binnen handbereik die dat soort innovatieve oplossingen ondersteunen. Dat betekent dus een enorme versnelling van je innovatieproces.”

Iquality Business Solutions BV

Nijmegen
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe