Van 3 titels naar 1 nieuw digitaal platform

Omschrijving

Adformatie is hét crossmediale platform voor reclame, marketing en media. Al jaren vinden vakspecialisten hier het laatste branchenieuws. Maar het marketingcommunicatievak verandert: disciplines vervagen en raken vervlochten. Daarom besluit Adformatie haar titels terug te brengen tot één nieuw digitaal platform. Eentje met een nieuw gezicht, waarop alle disciplines elkaar versterken.

Doel

Veranderingen in het marketingcommunicatievak schreeuwden om een transformatie bij Adformatie. Uitdaging? De krachten van de titels Tijdschrift voor Marketing, Communicatie en Adformatie op 1 nieuw digitaal platform bundelen. Een platform waar disciplines elkaar versterken. Het nieuwe Adformatie moet als een gids zijn voor iedereen die zich bezighoudt met de vraag ‘hoe merken zich gedragen’.

Samen met KesselsKramer en de bladenmakers van Studio Room bogen we ons over deze uitdagende vraag. KesselsKramer ontfermde zich over de positionering, wij vertaalden het door naar een strakke digitale identiteit. Want: bij een nieuw begin hoort een nieuwe huisstijl. We creëerden een compleet nieuw online concept en online merkgevoel.

Het nieuwe Adformatie als gids voor de hele branche. Dat vroeg om een sterke verbetering van de gebruikerservaring. Daar gingen onze user experience designers aan de slag. En omdat grote veranderingen altijd even wennen zijn, gingen we op zoek naar een visueel intuïtief geheel. Een platform dat voor de gebruiker in no time vertrouwd aanvoelt. Alsof hij het al jaren dagelijks een bezoekje brengt. Cruciaal daarbij is een heldere-lay out, wetende dat Adformatie veel journalistieke artikelen en achtergronden deelt.

Resultaat

De gekozen vormtaal geeft elementen de ruimte om mee te kleuren, in alle secties van de website. We gaven de vormtaal dynamiek mee door kleuren op subtiele, maar functionele wijze terug te laten komen. Dit maakt het design clean en duidelijk.


Een heldere lay-out

Alle content die voorheen werd gespreid over verschillende media is nu in één oogopslag terug te vinden. Alle topics staan op een strakke voorpagina, dagelijks geselecteerd door de redactie. Het is een indrukwekkend simpel geheel geworden. Zo blijft de lezer makkelijk gefocust.


Op elk apparaat responsive

Vakspecialisten vinden nu precies waar ze voor komen. Het platform is volledig responsive. Of je nu op je laptop in de achtertuin of op je mobiel in de trein zit.


Conversie in de lift

We namen de abonnementenpagina stevig onder handen. Het aanbod staat nu overzichtelijk naast elkaar, zodat geïnteresseerden simpel een keuze kunnen maken. Dankzij een ‘meereizend’ bonnetje weet de gebruiker in het aankoopproces altijd precies waar hij staat.


Dit leidde in een mum van tijd tot meer conversie:
(Alle resultaten gemeten over de periode 1 mei t/m 31 december)
• 1.800 nieuwe abonnees
• 6.900 gratis proefabonnees via door ons ontworpen ‘paywall’
• Spontaan 416 nieuwe jaarabonnementen via door ons ontworpen abonnementenformulier
• 50% toename in online proefabonnementen, ten opzichte van een jaar eerder


Meer resultaten? Vooruit:
• 300.000 meer unieke bezoekers dan een jaar eerder
• Ruim 1 miljoen bezoekers via mobiel
• 23% meer nieuwe mobiele gebruikers, ten opzichte van een jaar eerder
• 15% stijging in mobiele sessies

Bureau(s) waarmee is samengewerkt

KesselsKramer, Studio Room, Soda studio

Overige informatie

Het marketingcommunicatievak verandert in een moordtempo. Het nieuwe Adformatie speelt daar slim op in en is nu helemaal klaar. Klaar om vooruit te blikken op het vak van morgen. Adformatie helpt een nieuwe generatie merkbouwers haar kennis te vergroten en zo voorop te lopen.

Een constante stroom aan relevant vaknieuws voor de lezer dus. Maar ook aan de redactie hebben we gedacht. Medewerkers kunnen nu modulair een artikel publiceren. Dat wil zeggen dat ze verschillende opties hebben om de juiste structuur voor hun artikel te vinden. Uitgangspunt? Elk artikel is uniek en verdient dus ook een unieke structuur!

Wat Adformatie doet om ook in de toekomst voorop te blijven lopen? Op de planning staat onder meer nieuwe event-pagina’s, integratie van een kennisbank en nóg relevantere, meer gepersonaliseerde content. Denk daarbij aan gepersonaliseerde artikelen op basis van iemands titel, profielinformatie of aangegeven voorkeuren. Zo weet Adformatie haar doelgroep nog beter te bedienen. Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Resoluut

Amsterdam
Resoluut
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe