Van dagaanbieder naar full fledged e-tailer

Omschrijving

Hoe transformeer je het een traditionele dagaanbieder naar een full fledged e-tailer? Door het opzetten van een cross-mediale strategie heeft Gracious Studios koopjedeal.nl uit laten groeien van underdog naar marktleider en market disruptor.

Doel

Één van de belangrijkste KPI’s in e-commerce is omzetgroei. Maar hoe verwezenlijk je omzet groei met behoud van klant loyaliteit, waarin de focus verschuift van een dagaanbieder naar long tail strategie.

Gracious Studios heeft op basis van deze doelen een business strategie ontwikkeld met 2 pijlers:

1) Relevant communiceren met een cross-mediale strategie
2) Optimaliseren van de user flow & performance van het e-commerce platform

Ontwikkel een stabiele basis om verder te bouwen. Een goede architectuur en infrastructuur, data flawless heen en weer communiceren via API koppelingen, verbeteren van de kwaliteit van de code en optimaliseren van de snelheid van de wbshop. Om vervolgens de volgende stap te zetten naar het ontwikkelen van een webshop dat zich richt op long tail verkoop.

Resultaat

Het resultaat is een responsive webshop geoptimaliseerd op conversie die niet alleen gericht is op dagaanbiedingen maar een veel breder en dieper assortiment behelst.

Door middel van agile ontwikkeling op zowel marketing, design als development heeft koopjedeal.nl een omzetgroei verwezenlijkt van 320% procent en groeide van 5 miljoen euro omzet tot 16 miljoen euro in 2015.

Een lange termijn strategie vergt verder kijken dan alleen omzet groei, door verschillende optimalisaties heeft koopjedeal.nl via organisch zoekresultaten een grotere footprint weten te bemachtigen dat op zijn beurt heeft geresulteerd in een lagere effective revenue share, een betere spreiding in marketingbudget en marketinguitingen.

Een strategie die anders is dan gebruikelijk in de wereld van dagaanbiedingen. Een strategie gericht op long tail, recurring commerce en met de nadruk op service. Hierbij hoorde een redesign van de website geoptimaliseerd voor alle devices, een responsive design. En de integratie van een webshop. Stapsgewijs hebben we de bouwstenen opgestapeld zodat deze konden dienen als de pilaren van een robuust bouwwerk genaamd Koopjedeal.

+ Voeg case toe