Van den Ban order app met ERP- koppeling

Omschrijving

De app stelt afnemers Van den Ban, een van Europa's grootste bandendistribiteurs, in staat om middels een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke interface banden te bestellen en draagt inmiddels bij aan duizenden orders per maand.

Doel

Voor Van den Ban draait alles om de verkoop en distributie van banden. Hierbij draait alles om snelheid, betrouwbaarheid en gemak. Ons doel was om voor Van den Ban B2B m-commerce mogelijk te maken. Ofwel, via mobiel het oriënteren op producten en het plaatsen van orders voor banden mogelijk te maken waarbij real-time voorraad, gemak en heldere informatie de speerpunten zijn.

De doelen voor Van den Ban met de app zijn o.a.

Gemak; efficiënter proces voor klanten bij het plaatsen van orders;

Snelheid; goede informatievoorziening en daardoor minder vragen over assortiment, voorraad en prijzen;

Kostenbesparing; minder telefonische bestellingen of e-mail, wat de kans op fouten verkleint.

Ondanks dat de opdracht vrij overzichtelijk lijkt, is er ruim tijd besteed aan het vinden van de juiste logische invulling. Denk aan verschillende systemen met informatie, ontbrekende informatie over klanten en het tonen van de juiste real-time voorraad én klantspecifieke prijsinformatie. Kenmerkend voor Van den Ban is dat snelle leveringen voor bepaalde landen via hubs in Frankrijk en Tsjechië verlopen. Deze hubs zijn aanvullend op het distributiecentrum in Nederland. Juiste informatie afhankelijk van de locatie van de klant is dus cruciaal om (spoed)orders snel te kunnen leveren en ook vanaf de juiste locatie.

Binnen Van den Ban waren reeds een aantal webservices beschikbaar die communicatie met het bestaande ERP-pakket mogelijk maakten. Daarnaast ontbraken er nog essentiële onderdelen die nodig waren om alle gewenste functionaliteit in de app mogelijk te maken. Samen met Van den Ban zijn we op zoek gegaan naar de beste mogelijke invulling

Resultaat

De keuze voor technologie moet gedreven worden door de gewenste oplossing en niet uplersom. Van den Ban wilde een app laten maken en vooral investeren in een platform voor de toekomst. Een die gunstig zou zijn in onderhoud en voor langere tijd mee kan groeien met de wensen en plannen van de organisatie. 

Voor de techniek is gekozen om een native iOS app en een native Android app te ontwikkelen. Beide apps communiceren via een API met een beheeromgeving (Symfony3). Het backend en de API communiceren met het ERP pakket via webservices. In deze constructie hebben wij volledige controle over de uiteindelijke gebruikers ervaring, het gevoel van kwaliteit en beschikken wij over felixibliteit voor de technische invulling. Ook richting onderhoud in de toekomst hebben wij hiermee een prima basis staan om op door te bouwen. 

Verder bevat de app de volgende featurs en kenmerken:

- Combineren van product en voorraadinformatie uit verschillende systemen, files en webservices;
- Voorraad informatie over meerdere locaties en afhankelijk van de ingelogde gebruiker;
- Prijzen afhankelijk van de ingelogde gebruiker;
- De volledige real-time voorraad bekijken en doorzoeken;
- Producten in winkelwagen plaatsen en orders plaatsen;
- Bestelhistorie bekijken;
- Persoonlijke berichten ontvangen vanuit Van den Ban;
- Contactenlijst met directe toegang tot de juiste afdeling en taal;
- Relevante nieuwsberichten voor klanten over Van den Ban en haar producten;
- Beschikbaar in meerdere talen.

Overige informatie

Webuildapps

Alkmaar
Webuildapps
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe