Van schieten met hagel naar hyperpersonalisatie

Omschrijving

Klanten van CreateFit zo persoonlijk en relevant mogelijk targetten via e-mail in iedere fase van de customer journey. En daarmee een omzetstijging van 45% uit e-mail marketing te realiseren.

Doel

Create2Fit is het overkoepelende merk achter de niche webshops Televisiewinkel.nl, Barbecueshop.nl, Koffiediscounter.nl en Sneeuwkettingen.com. Nadat oprichters Tom Coronel en Marc Kosters het concern terugkopen van RFS Holding, constateren ze een sterke terugloop van omzet uit e-mailmarketing. Ze huren e-commerce marketing bureau Yellowgrape in voor een radicale dosis data-automatisering in het e-mailbeleid. Het doel: klanten zo persoonlijk en relevant mogelijk targetten. Yellowgrapes weapon of choice: e-mailmarketing software Copernica.

Resultaat

De oude situatie bestond uit een database met honderdduizenden e-mailadressen die allemaal twee keer per week een standaard nieuwsbrief krijgen. Er was geen sprake van enige segmentatie en personalisatie. Het was feitelijk een schot hagel, met weinig en teruglopend rendement.

Stap 1. Opbouwen van data
Naast een verfrissende redesign van de mailtemplates, bestond de grote uitdaging uit het verkrijgen van bruikbare data. Door Copernica te koppelen aan het e-commerce platform, wordt het databeheer nu van de grond af aan opgebouwd. Alle mogelijke gegevens - van persoonsprofielen tot surfgedrag - wordt per klant gelaagd opgeslagen en bijgehouden.

Wat zijn iemands aankopen? Is er een voorkeur voor bepaalde merken? In welk prijssegment zit iemand? Is hij op dit moment actief op zoek naar iets? Welke producten bekijkt hij? Slimme scripts houden alles bij. Lead scoring kent waardering toe aan relevante acties. Zo segmenteren we tot in verregaande mate (tot op individuele basis) de klantenpopulatie.

Stap 2. Tijd voor creatieve campagnes
Wie data heeft, kan spelen. Op dit moment lopen er bij Create2Fit een dozijn volautomatische campagnes. Iedere campagne wordt automatisch getriggerd door een bepaald gedrag of bepaalde factoren of combinatie van factoren. Creativiteit en logisch redeneren werken hierbij nauw samen met het eerder opgetuigde databeheer. De vraag is telkens: welke kansen ontstaan er met bepaalde data en hoe benut je die kansen maximaal.

Resultaat
Create2Fit haalde voorheen zo’n 5% van de omzet uit e-mailmarketing. Inmiddels, en we zitten nog in de opstartfase, is de omzet uit e-mailmarketing gestegen met 45% t.o.v. dezelfde periode vorig jaar.

Overige informatie

Een paar voorbeelden.

1. Browser abandonment.
Middels ‘capturing’ verzamelen we actief profielen van oriënterende bezoekers. Als zo iemand de website verlaat, gaat de volgende dag automatisch een e-mail de deur uit met een aantal persoonlijke aanbevelingen (op basis van product, merk en prijssegment waar de klant de vorige dag op zocht).

2. Muurbeugel campagne & Upgrade je geluid.
Wie een televisie koopt, krijgt automatisch na 7 dagen een mail met aanbiedingen voor bijpassende muurbeugels. Na 30 dagen volgt een aanbieding voor bijpassende soundbars. Als de bezoeker op de deal klikt, wordt automatisch een kortingstimer geactiveerd die in 7 dagen naar 0 loopt. Hiermee creëren we urgentie. Ook voor andere andere producten zijn vergelijkbare cross- en upsellcampagnes in de maak.

3. Inruildeal.
Ieder product is voorzien van een levenscyclus. Wanneer het tijd is voor een mogelijke inruil (bij een televisie bijvoorbeeld na 5 jaar) gaat er automatisch een mail uit met aanbiedingen. Hierbij sluiten we aan op het gekochte merk en de prijsklasse. Ook hier is er weer een kortingstimer ter verhoging van de urgentie

Yellowgrape

Amsterdam
Yellowgrape
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe