Venlo.nl stelt de burger centraal

Omschrijving

Het nieuwe Venlo.nl is een gebruiksvriendelijke innovatieve website die de belangrijkste behoeften van burgers centraal stelt. LimoenGroen en Fresheads ontwikkelden een toegankelijke website waar gebruikers niet langer een nummer zijn en waar zij snel en gemakkelijk met hun gemeente zaken kunnen doen. Overal, altijd en voor iedereen.

Doel

De dienstverlening van Nederlandse gemeenten is voor een groot deel hetzelfde. Het aanvragen en verlengen van paspoorten en vergunningen gaat bij elke gemeente op dezelfde wijze. Desondanks wordt er nog relatief weinig gebruik gemaakt van bestaande technologie en investeren gemeenten veelal in dezelfde tools.

Voor gemeente Venlo was het terugdringen van beheer en ontwikkelkosten een belangrijk uitgangspunt. Als gemeente heeft Venlo tevens de voorkeur gebruik te maken van open source zodat gemeenten elkaar kunnen versterken, in plaats van individueel in hetzelfde te investeren. De oude website was niet overzichtelijk en bevatte ruim 2500 pagina’s die niet of nauwelijks werden gebruikt. De website moest eigentijds zijn, de klant centraal stellen en een duurzame basis bieden om de komende jaren op verder te bouwen.

Resultaat

De nieuwe website van gemeente Venlo is vanuit gebruikers perspectief opnieuw opgebouwd. Op basis van Toptaken onderzoek zijn de belangrijkste gebruikersbehoeften en taken in het nieuwe ontwerp verwerkt. Hierdoor kunnen bezoekers nu razendsnel belangrijke zaken vinden en direct de interactie met de gemeente aangaan. Waar bezoekers voorheen een afspraaknummer kregen, kunnen zij nu met hun e-mailadres en geboortedatum snel en gemakkelijk online een afspraak maken.

Het gemiddeld aantal bezoekers per dag is in de afgelopen maanden gestegen met slechts 15% van de oorspronkelijke content. De website is nu volledig toegankelijk vanaf de mobiele telefoon, wat zorgt voor een toename van 6% naar 45% in mobiel gebruik. Hierdoor is zelfs de nieuws app niet langer nodig (zie: https://www.venlo.nl/nieuwsoverzicht/venlo-app-verdwijnt). Ook het CMS is mobiel toegankelijk. De vormgeving is bewust minimalistisch: enkel op bewust gekozen plaatsen worden visuals en de juiste call-to-actions gebruikt.

Venlo.nl is ontwikkeld met het open platform Drupal voor Gemeenten (DvG). Dit maakt het mogelijk gebruik te maken van bestaande functionaliteiten en kunnen gemeenten onderling inzichten en uitbreidingen met elkaar delen. Het zorgde tevens voor een drastische vermindering in ontwikkelkosten waardoor er tijd was voor aanvullende eisen en wensen. De website is modulair opgezet en de code conformeert aan webrichtlijnen wat zorgt voor een duurzame basis om de komende jaren op verder te bouwen.

De website wordt op basis van gebruikersfeedback- en onderzoek nu continu doorontwikkeld, samen met het online team van gemeente Venlo. De digitale parkeerbalie is de volgende halte op de roadmap.

+ Voeg case toe