Verleiden anno 2019: realtime persuasion in e-mail

Omschrijving

De wereld van e-mailmarketing kent een hoop hindernissen, waaronder spamfilters en inactieve ontvangers. Wanneer dit je belangrijkste kanaal is wil je deze met een grote boog omzeilen en aankoop urgentie maximaal triggeren. Yellowgrape ontwierp gepersonaliseerde e-mailtemplates met real time en persuasion technieken om dit te realiseren.

Doel

Voordeelvanger is een impuls platform waarbij iedere dag nieuwe koopjes online staan. Naast de 8 deals die elke dag worden toegevoegd, worden er buitenkansjes aangeprijsd die inspelen op het seizoen of de actualiteit. Dit betekent dat traditionele personalisatie mogelijkheden niet toepasbaar zijn en de customer journey heel kort is. Kijken is kopen, of niet.

Voordeelvanger heeft in 2018 een succesvolle platform rebrand doorgevoerd middels een slimme datalaag. De impact liegt er niet om; een conversiestijging van 27%, wat hoofdzakelijk veroorzaakt is door het toepassen van on-site verleidingstechnieken. De ene bezoeker is gevoelig voor schaarste, terwijl de ander vertrouwt op social proof voordat er een aankoopbeslissing genomen wordt. De intelligente datalaag bepaalt op welk niveau de bezoekers het beste kunnen worden overtuigd.

Het e-mail kanaal is Voordeelvanger’s belangrijkste troef - hieruit wordt maar liefst 80% van de traffic gehaald. Het succes van de on-site persuasion wilden we daarom ook kunnen toepassen in e-mail. Aangezien de nieuwsbrief dagelijks naar circa 1 miljoen ontvangers gestuurd wordt, zal het effect mega zijn.

Het doel was het implementeren van realtime persuasion in e-mail, om daarmee vervolgens een conversie stijging van minimaal 10% uit het kanaal e-mail te behalen. Dit moet worden aangetoond middels een A/B test.

Resultaat

De grootste uitdaging bij e-mails is dat je niet weet wanneer de ontvanger ‘m opent en bekijkt. Het realtime ophalen van data binnen de nieuwsbrief is daardoor extreem gecompliceerd. Dit betekent dat de concrete content van de verleidingstechnieken niet alleen afhangt van het type bezoeker, maar ook van het moment waarop de nieuwsbrief geopend wordt.

De oplossing lag in dynamische en gegenereerde touchpoints met real time informatie, bijvoorbeeld over het meest recente bestelmoment of het aantal shoppers op de site. Deze touchpoints worden pas geladen op het moment dat iemand de mail opent en de data is dus altijd gekoppeld aan de triggers op de site. Welke specifieke touchpoints de ontvanger te zien krijgt wordt bepaald door de datalaag. Op deze manier is de inhoud voor iedere ontvanger anders, wat een verrassingseffect creëert en de aankoop urgentie stimuleert.

Dankzij de realtime persuasion in e-mail is de doorklikratio naar de aanbiedingen met 18% gestegen en de e-commerce conversie vanuit e-mail toegenomen met een explosieve 13%.

Overige informatie

De ontwikkeling van realtime persuasion in e-mail d.m.v. een slimme datalaag is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de klant. Hierbij werd gebruikt gemaakt van het datamanagement platform Datatrics in combinatie met ISP Copernica. Dit alles hebben we gecombineerd met slimme scripts welke door Yellowgrape in-house zijn ontwikkeld.

Yellowgrape

Amsterdam
Yellowgrape
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe