Vlisco.com

Omschrijving

Vlisco is een wereldwijd textiel merk, voornamelijk bekend van haar African Print (Wax Hollandais). Zowel in Afrika als voor de diaspora over de hele wereld is e-commerce sterk in opkomst. Om die reden is Vlisco.com geheel vernieuwd en staat er nu een nieuw global multi-X e-commerce platform van Vlisco Group.

Doel

Vlisco is een oer-Nederlands merk dat in 1846 is opgericht door een telg van de Fentener Van Vlissingen-familie (vandaar Vlisco). Vlisco heeft in de afgelopen 170 jaar met haar modieuze stoffen een vaste plek verovert in het culturele erfgoed van Afrika. De fabriek staat nog steeds in Helmond en de manier waarop Vlisco haar stoffen ontwerpt, produceert en distribueert is uniek in de wereld. Vlisco = Wax Hollandais en dat is een begrip in Afrika.

Vlisco Group bestaat meerdere merken: Woodín, Uniwax en GTP. Een groot deel van de afzet is in Afrika en komt via traditionele (wholesale) handelsroutes uiteindelijk op lokale Afrikaanse markten terecht. De wereld staat echter niet stil in Afrika. Globalisering en digitalisering raken ook het ecosysteem van consumenten, kledingmakers en handelaren.

Tegen deze achtergrond kwam Vlisco tot het inzicht dat er een nieuw e-commerce platform nodig was. Doelstellingen voor het platform waren:

• Volledig responsive en meer on brand;
• “Multi-X”: multi country, multi currency, multi brand, multi fulfilment en zowel B2C als B2B;
• Verhoging omzet en conversie t.o.v. toenmalige shop;
• Aanboren nieuwe doelgroepen in het ecosysteem te beginnen bij B2B en ook retail/kledingmakers;
• Een snelle ROI (Vlisco is in handen van private equity en Vlisco opereert in een markt met een hoge volaliteit, dus de budgettaire zakken zijn niet zo diep als de gemiddelde Nederlandse corporate).

Bijkomende doelstelling was dat de livegang van het nieuwe e-commerce platform gepaard ging met een logistieke operatie, waarbij een deel van de voorraad naar een andere fulfilment partij/locatie moest worden verscheept.

Resultaat

Normaliter is dit het deel van de case waarbij het bureau claimt dat dit een super glansrijk project was. Maar we hebben de pitch eind 2014 gewonnen door compleet transparant te zijn en houden dat tot de dag van vandaag vol in de samenwerking. Zo ook nu.

Dit project is bijzonder in de zin dat we in een klein zeilbootje toch de overkant van de oceaan hebben bereikt. Als eerste. Om in de metafoor te blijven: we wisten dat het heel erg moeilijk ging worden om de overkant te halen, omdat:

• De ambities hoog waren op het gebied van brand, UX en e-commerce functionaliteit;
• We moesten re-platformen, oftewel een deel van het budget ging op aan het vervangen van de huidige (legacy) functionaliteit met min of meer dezelfde functionaliteit, echter met nieuwe technologie;
• We met een a typische e-commerce architectuur te maken hadden (geen ERP bv), waardoor er een meer dan normaal aantal koppelingen moest worden gelegd;
• We te maken hadden met een zeer scherp budget, een agile werkwijze en een onderliggende scope die niet 100% flexibel was (je moet immers een bestaande operatie in stand houden).

Nu, we hebben het gehaald en zijn samen met Vlisco ontzettend trots op het resultaat.

• Een content first site waar de geur, kleur en textuur van de stoffen van afdruipt;
• Een multi brand platform, zowel voor B2C als B2B;
• Volledig responsive ontworpen met een experience commerce user experience;
• Business performance: conversie +20%, Average order value +16%, traffic +14% en revenue +40%

Valtech

Utrecht
Valtech
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe