Volkswagen - Online platform

Omschrijving

Technologisch hoogstaand platform voor Volkswagen dat klaar is voor de toekomst.

Achtergronden van deze case

Als vaste partner van eFocus komt Pon bij ons terecht om het nieuwe platform te creëren voor Volkswagen auto’s, bedrijfswagens en campers. Omdat Volkswagen een zeer betrouwbaar en robuust merk is, vinden zij het belangrijk dat dit duidelijk naar voren komt in de kwaliteit van het online platform.

Doel

De doelstelling is dan ook een aantal uiterst betrouwbare automotive websites neer te zetten die een grote online stap maken binnen de branche. De merkuitstraling en verleiding zijn belangrijke thema’s. Daarnaast is er de duidelijke wens een Car Configurator aan te bieden die zo accuraat en exact is dat de auto die de gebruiker samenstelt ook precies leverbaar is. Dit bij elkaar maakt het tot een uitermate complex platform daar de website op zich ruim 5000 basismodellen kent, maar met alle mogelijke configuraties ruim 100.000.000 leverbare opties telt.

Resultaat

Samen met Pon zijn we een intensief scrumproject gestart op basis van een actieve agile aanpak. Waarin we gezamenlijk met zes verschillende partijen de blauwprint van het platform hebben uitgewerkt. Pon heeft zelf het concept en design verzorgd en synchroon daaraan hebben wij aan de technische uitwerking en realisatie gewerkt. Dit zorgde ervoor dat we flexibel de complexe materie en data konden verwerken en tijdig konden bijsturen. De Car Configurator is een technische feature binnen het platform, wat data verkrijgt vanuit het ERP leveringssysteem van VW. De configurator is gekoppeld aan de opties, combinaties en regels van de onderdelen en autofeatures. Het versimpeld de beslisboom voor de eindgebruiker zonder op accuratesse in te leveren bij het eindproduct. Daarbij hielpen we Pon met het ontwerpen van een nieuwe online business logic die de klantreis aangenaam en overzichtelijk houdt, ondanks de complexe achterkant.

Het resultaat is een geavanceerd platform voor drie verschillende websites van Volkswagen. Door de intensieve scrumaanpak met alle betrokken partijen hebben we gezamenlijk het beste bij elkaar gebracht. Daarbij zorgt het design met de vernuftige 3D autoshowroom van Lukkien en de intuïtieve flow voor een website waarin de eindgebruiker optimaal ondersteund wordt in haar handelingen. Wat uiteindelijk vooral de merkverleiding en beleving van het merk Volkswagen optimaliseert. Met het oog op het vertrouwen en dus conversie is dit een zeer belangrijke feature. Dit maakt de website tot een innovatief platform dat in de Automotive branche een grote stap heeft gemaakt. Mede tot grote tevredenheid van Volkswagen zelf. De nieuwe websites gaan van een online brochure, naar een interactieve begeleider binnen de gehele klantreis.

Valtech

Utrecht
Valtech
Ook aan deze case gewerkt?
  • Hiervoor moet je ingelogd zijn.
    Nog geen account? Registreer je dan nu.
+ Voeg case toe